23948sdkhjf

Glæde over dansk bane-ansvar i Europa

DTL: Det er en cadeau til Danmark, at Danmark (Trafikstyrelsen) forleden blev udpeget til formand i ERTMS-bestyrelse, der skal styre arbejdet med at indføre det fælleseuropæiske togkontrol- og kommunikationssystem strækningen mellem Stockholm og Napoli.

DTL: Det er en cadeau til Danmark, at Danmark (Trafikstyrelsen) forleden blev udpeget til formand i ERTMS-bestyrelse, der skal styre arbejdet med at indføre det fælleseuropæiske togkontrol- og kommunikationssystem strækningen mellem Stockholm og Napoli.



Dansk Transport & Logistik peger på, at banegods i højere grad i EUs medlemslande skal opprioriteres i forhold til passagertrafikken.

- DTL er glad for, at Danmark skal stå i spidsen for ERTMS. Det er vigtigt med fælles standarder i EU-landene på banerne. Godsoperatørerne i Europa har i forvejen mange udfordringer med politiske rammebetingelser – og så er der de tekniske oveni. Men nu skal Danmark så indføre ERTMS, som er den tekniske standard i Banedanmarks nye signalprogram, og det er et godt tegn og en cadeau til Danmark, siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.

Målet er at optimere trafikken på den omkring 3600 kilometer lange jernbanestrækning fra Stockholm til Napoli – en strækning, der udgør en af EU's vigtige godstransportkorridorer.

ERTMS skal blandt andet gøre det nemmere at køre godstog på tværs af landegrænser uden tidskrævende og fordyrende stop. Målet er, at der i 2020 er etableret ERTMS i hele korridoren, og at det i samspil med andre væsentlige infrastrukturprojekter understøtter en forventet forøgelse i antallet af godstog på ca. 50 procent på strækningen. Eksempelvis forventes det gennemsnitlige daglige antal af godstog, der passerer Øresundsforbindelsen, at stige fra 32 i 2005 til 66 i 2015.

Mere konkurrencedygtig

Adm. direktør Stig Kyster-Hansen, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, roser også det danske formandskab i sagen:

- Vi er meget glade for, at man i Danmark har valgt at påtage sig denne meget vigtige rolle, som skal sikre interoperabilitet over landegrænser. På den måde bliver godstransport på jernbane endnu mere konkurrencedygtig og pålidelig, påpeger han.

Og der er brug for såvel bane som vej til fremtidens godstransport ifølge DTL:

- Hvis banegods-transport sammen med vejtransporten skal være med til at løfte fremtidens godsmængder, skal der opnås en bedre prioritering af godset på banerne. Politikere i mange lande har meget stor fokus på passagertrafikken, og det skal de også have. Men det skal ikke føre til, at godsbane-operatørerne i den grad nedprioriteres, således at de får de dårlige tider på banerne og ofte skal køre ind til siden, når passagertog skal forbi, siger Morten Lindbo.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065