Generalforsamling i FDL
Frie Danske Lastbilvognmænd holdt ligeledes generalforsamling i weekenden.
Den økonomiske krise, underbudspolitikken og den omstridte cabotage-kørsel optog størstedelen af af formandens beretning, da Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL) afholdt generalforsamling i weekenden.
- Selv om der tales om begyndende optimisme, er jeg bange for, der vil gå en rum tid, inden der igen bliver bare nogenlunde balance i tingene. Ja, faktisk ved vi jo ikke, om bunden er nået, advarede formanden Christian Jensen.
Så klart skar formanden for Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL, Christian Jensen, tingene ud i sin formandsberetning.
Struktur-ændring- Når krisen er så mærkbar, skyldes det ikke mindst den mildest talt unfair konkurrence, som danske vognmænd med danske biler, påføres af billige udenlandske firmaer, hvoraf en hel del tilmed er danskejede, sagde Christian Jensen.
- Den uden sammenligning allerstørste, grund til, at krisen kradser så hårdt i alles hverdag, er den struktur-ændring, der raser med 100 km/timen i branchen. Alt hvad vi tidligere har kendt af mønstre i transport-erhvervet, er sønderrevet og spredt i stumper og stykker. Intet er som før – og bliver det heller aldrig mere. Det er selvfølgelig de store speditions-firmaer og store transport-koncerner jeg tænker på. Jeg behøver ikke at nævne navne. Vi kender den jo alt for godt i forvejen, og vi kender kun alt for godt deres forretnings-metoder og til tider måske lidt anløbne moral eller mangel på samme. De udnytter i al deres vælde, deres dominerende stilling, og de er til dato sluppet af sted med det uden at konkurrence-myndighederne er faldet over det, sagde Christian Jensen.
MyndighedssvigtFDL’s formand svingede også riven over for de danske myndigheder – hvor han især efterlyste en seriøs dansk indsats for at håndhæve de omstridte cabotage-regler på samme vis, som det kendes fra andre EU-lande.
- Et andet og faktisk lige så stort problem er manglende vilje hos styrelser og ministerier til at lytte til vores problemer. Man fristes til at sige manglende evne til at være med til at løse vore problemer. I vores daglige kontakt med diverse myndigheder og styrelser, får man ikke uberettiget den opfattelse, at de mere beskytter lovbryderen end dem, der fanger dem, eller dem, gør opmærksom på lovovertrædelsen, sagde Christian Jensen og fortsatte:
- Det siger jo mere end mange ord og går direkte ind i én, når man gang på gang skal opleve, og efterfølgende leve med, at ITD, DI Transport/ATL og speditørerne under vore møder i diverse ministerier og styrelser er i åbenlys panik, når der fremføres ønske om en regulær kontrol-indsats og beslutning om relevante og brugbare værktøjer til kontrol af f. eks cabotage kørslen, eller rettere sagt, den ulovlige del heraf. Men man er jo nødt til at kontrollere de lovlydige for at finde de ulovlige. Sådan er et også i sådanne sager, og derfor vil FDL blive ved med at kræve, at såvel Færdselsstyrelsen som de ansvarlige politikere og politiet går til bunds i de sager, der anmeldes, understregede FDL´s formand Christian Jensen.
Der var genvalg til næstformanden Torbjørn Bay fra Slagelse og nyvalg til Jan Hansen fra Rødekro, der afløste Ernst Langaa Jensen fra Rask Mølle. Ernst Langaa Jensen blev valgt som suppleant.