DTL ønsker enkle regler fra starten
For hver gang én forenkling er opnået, indfører myndighederne nye regler, som skaber administrativt bøvl for transportvirksomhederne.
Det mener Dansk Transport og Logistik, der som eksempel nævner de nye affaldsregler, der trådte i kraft fra årsskiftet. De er komplicerede og koster affaldstransportørerne store ressourcer at sætte sig ind i og leve op til.
Bedre bliver det ikke, når man vender blikket mod skattereglerne. I en dugfrisk pressemeddelelse skriver revisionsfirmaet Deloitte, at nye regler, der betyder, at virksomhederne fra 1. april 2010 skal indberette værdien af en række personalegoder, kan blive en meget ubehagelig overraskelse. I mange virksomheder har det nemlig vist sig som en ressourcekrævende opgave at opbygge systemer, som sikrer en korrekt indberetning.
DTL deltager i transportministerens permanente regelforenklingsgruppe, hvor Færdselsstyrelsen har formandskabet. Arbejdet skrider frem, og DTL glæder sig over, at gruppen rent faktisk får gennemført en del administrative lettelser og forenklinger. F.eks. er Ad Blue, der anvendes for at sænke luftforureningen med kvælstofoxider fra lastbiler, blevet fritaget for afgift. Tidligere skulle transportvirksomhederne bøvle med at søge afgiften retur.
- Men det virker absurd, at vi den ene dag sidder med ved bordet og fjerner administrativt bøvl, mens vi den anden må hjælpe frustrerede medlemmer med at sætte sig ind i nye komplicerede regler, der i værste fald truer eksistensgrundlaget for virksomhederne, fordi de er så ressourcekrævende, siger chefjurist i DTL John Roy Vesterholm.
DTL opfordrer regeringen og Folketinget til at holde fast i regelforenklingsarbejdet rettet mod eksisterende regler og samtidig undgå at indføre nye regler, der påfører erhvervslivet nyt administrativt bøvl. Reglerne skal være enkle fra starten.