23948sdkhjf

Den lange vej tilbage

Succes: Codan-koncept hjælper ulykkesramte chauffører tilbage i arbejde.

Succes: Codan-koncept hjælper ulykkesramte chauffører tilbage i arbejde.



Af Finn Bjerremand

Vejen fra en ulykke og tilbage til det daglige arbejde kan være lang. Det er der mange mennesker der hvert år mærker på deres egen krop. Hvert eneste år kommer flere tusinde danskere ud for en alvorlig arbejdsulykke, som for mange betyder, at de aldrig for alvor kommer tilbage i arbejde.

Arbejdsskadesstyrelsen oplyser, at hvis man blot mister halvdelen af erhvervsevnen, falder den enkeltes evne til at forsørge sig selv fra gennemsnitligt 225 til 30 dage om året.

Har man blot været væk fra arbejdsmarkedet i 12 uger, er der ifølge Beskæftigelsesministeriet stor chance for at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet.

Forsikringsselskabet Codan kan nikke genkendende til dette problem. Selskabet oplever på årsbasis 3370 arbejdsulykker, og på den baggrund selskabet fundet en enkel og effektiv måde at få f.eks. chaufførerne tilbage i arbejde og dermed ud på vejen igen.

Mentalt problem

- Mens knogler heler igen og et kørekort kan generhverves, kan det mentale være en svær barriere, som nogle aldrig kan komme over og derfor aldrig kommer tilbage til rattet og på vejen igen, siger specialkonsulent Mette Skjoldan Yigit fra Codan.

Når en stor lastvogn kører galt, er skaderne ofte til at få øje på. De ar som chauffører pådrager sig på sjælen er til gengæld knap så lette at få øje på. Resultatet er dog ofte, at disse skader sender chaufføren i arbejdsløshedskøen, på førtidspension eller måske på sygedagpenge.

Løsning

Hos Codan har man haft succes med at få to chauffører tilbage til deres job bag rattet. Codan har sammen med FDM Sjællandsringen givet de to chauffører et køreteknisk kursus, hvor chaufføren har haft en professionel køreinstruktør med, som under kørslen på banen, har talt ruten, øvelsen og banen igennem. Imens har chaufføren i trygge rammer kunnet køre sin første tur efter ulykken og dermed fået gennemarbejdet køreteknik og fået selvtilliden tilbage.

- Jeg har talt med en del chauffører, som har været i samtalebehandling hos en psykolog, men stadig ikke er tilbage i arbejde, og det er ærgerligt, når vi ikke kan finde en løsning på deres situation. Men det har vi nu. Min erfaring er, at chauffører ofte er nogle typer, som ikke får meget ud af at tale med en psykolog. Derfor fik jeg ideen til at få dem ud at køre på et køreteknisk anlæg - her taler man ikke om følelser, men om hvad man helt konkret gør, trin for trin, når man sætter sig op i førerhuset, siger Mette Skjoldan Yigit.

On the road again

Raymonn Holm Sørensen havde kørt lastbil i 32 år og havde kun haft et mindre uheld inden han kørte galt med sit lastvognstog. Et punkteret dæk fik det 48 tons tunge lastvognstog ud af kurs og sendte Raymonn Holm Sørensen frontalt ind i et hus.

Chaufføren lå i over et halvt år først lå på hospital med flere knoglebrud, og siden har været igennem utallige genoptræningsforløb. Først kom han dog via Mette Skjoldan Yigit på køreteknisk anlæg.

- Inden jeg kom ud at køre på testbanen var jeg lidt betænkelig ved at skulle sidde oppe bag ”det store hjul” igen - mest på grund af min familie. Jeg vil ikke kunne byde dem, at de, hver gang jeg skulle ud at køre, var usikre på, om jeg kom helskindet hjem, siger Raymonn Holm Sørensen. Samtidig kunne jeg heller ikke lade være med at frygte, at der skulle komme en uventet reaktion, når jeg sad deroppe for første gang siden ulykken. Men det gik over al forventning.

Ildsjæle

Kursuschef Michael Malmquist og specialinstruktør Flemming Lensbøl har arbejdet på FDM Sjællandsringen i en årrække. I kraft af deres baggrund som henholdsvis Falckredder og politibetjent på politiets køreuddannelser har begge solid erfaring med at håndtere tilskadekomnes psykiske reaktioner.

- Vi har haft gode resultater med disse forløb. Når chaufførerne kommer her, har de ofte været hos psykolog, og det har helt sikkert bragt dem et stykke. Vi supplerer det arbejde rigtig godt. For vores force er, at vi professionelt har stået i lignende situationer, som dem chaufførerne har oplevet. Vi ved, der kan komme reaktioner fra chaufføren, og dem er vi forberedt, siger Malmquist.

fba@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063