23948sdkhjf

Ministeriet som vandrepokal

Selvfølgelig skulle der ske noget med statsminister Lars Løkke Rasmussen i spidsen for VK-regeringen. Der var vel ingen, der havde forventet, at Løkke skulle være kustode og forvalte Foghs ”gamle” ministre.

Selvfølgelig skulle der ske noget med statsminister Lars Løkke Rasmussen i spidsen for VK-regeringen. Der var vel ingen, der havde forventet, at Løkke skulle være kustode og forvalte Foghs ”gamle” ministre.



Af Gwyn Nissen

Men derfor er der alligevel grund til at løfte pegefingeren i forhold til transportministeriet. For efter langtidsholdbare Flemming Hansen er der blevet skiftet lystigt ud bag rattet: Hans Christian Schmidt er således den fjerde minister siden slutningen af 2007.

Kan vi så få noget ro på den post.

Hans Christian Schmidt kunne godt være den minister, der brænder for transporten på samme måde som Flemming Hansen, og dermed tage en længere tørn. Hvis altså vælgerne vil - for der kommer et valg senest i 2011.

Det er ikke fordi Lars Barfoed ikke har gjort det godt – tværtimod, så formåede han at få transporten og infrastrukturen sat højt på den politiske dagsorden og der er for første gang lavet en langsigtet plan med indbygget opfølgning undervejs. Men Barfoed har altså ambitioner om mere, og så rykker man videre fra Transportministeriet.

Hans Christian Schmidt har vist sig langtidsholdbar i sine tidligere ministerjobs. Det blev til næsten tre år som miljøminister og godt tre år som fødevareminister. Sønderjyden står således for kontinuitet og den må han da gerne tage med sig ind i transportministeriet.

Udover Schmidt har transporten fået andre, nye ministre: Lars Barfoed har som ny justitsminister således stadig en finger med i spillet, når det gælder køre-/hviletid samt de nye cabotageregler, mens Brian Mikkelsen som erhvervs- og økonomiminister har ansvaret for blandt andet det vigtige søfartserhverv.

Det er erfarne politikere, der sammen med Hans Christian Schmidt kan deres håndværk, hvilket gør, at transport- og logistikbranchen herhjemme kan forvente en fair behandling, der svarer til branchens tyngde og betydning for samfundsudviklingen.

gn@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063