23948sdkhjf

Ny tonnage på Gøteborg-Kiel rute

Stena Line vil indsætte to langt større RoPax-færger på ruten Kiel-Gøteborg.

Stena Line vil indsætte to langt større RoPax-færger på ruten Kiel-Gøteborg.



Det meddelte det svenske rederi i går på en pressekonference i Kiel. De to nye RoPax færger skal afløse Stena Germanica og Stena Scandinavica, der har sejlet på ruten siden 1978.

- Kiel er allerede en vigtig hub for transportruterne mellem Tyskland og Skandinavien. De nye Stena-færger vil forstærke den position yderligere, specielt på fragtområdet, sagde Dirk Claus, der er adm. direktør for Seehafen Kiel GmbH & Co..

Det er RoPax-skibene Stena Hollandica og Stena Britannica, der efter en større overhaling, skal afløse de gamle færger på Gøteborg-Kiel ruten. De overtager i den anledning navnene fra deres forgængere.

De er 240 meter lange og har en kapacitet på 4000 lanemeter og plads til mere end 1000 passagerer.

Haven i Kiel opgrader samtidig terminalen på Schwedenkai, så den ifølge Dick Claus bliver en af Østersøområdet mest effektive. Terminalarealet udvides, jernbanesporerne forstærkes og der installeres en ny Ro-Ro rampe.

Port of Kiel har samlet set investeret 30 millioner euro opgraderingen af Ro-Ro-terminalen. En del af pengene kommer fra delstaten Schleswig-Holstein. Terminalen skal efter planen fuldt operationsklar 1. september i år.

En 12. etagers bygning på Schwedenkai rummer faciliteter til fragthåndtering i de to nederste etager, mens den næste etage er forbeholdt passagertrafikken. Ovenover er der rigelige kontor-arealer, som ud over Stena Lines personale, skal give plads til speditører og servicevirksomheder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109