Speditørerne opruster på viden
Danske Speditører har ansat Klaus Topholm som ny underdirektør og chef for Speditørskolen.
Uddannelse og viden er udpeget som det største strategiske indsatsområde for Danske Speditører. Derfor opruster organisationen ved at ansætte en underdirektør som blandt andet bliver chef for Speditørskolen.
Fra 1. marts har Danske Speditører ansat Klaus Topholm som ny underdirektør og chef for Speditørskolen.
Klaus Topholm kommer fra en stilling som forretningsudviklingschef i den internationalt orienterede kompetencevirksomhed Mannaz (tidligere DIEU) og har en solid baggrund først som officer i Hæren, sidenhen som HR- og uddannelseschef i offentlige og private virksomheder - herunder som uddannelseschef i Danske Speditører i en kort periode.
- Speditørskolen er inde i en rivende udvikling, og et af de tiltag, vi venter os meget af, er kurset "markedsorienteret logistik", som henvender sig til alle, der ønsker at beherske den nyeste udvikling inden for logistik og supply chain management i praksis, siger direktør Martin Aabak.
Han peger på, at en påtrængende opgave for Speditørskolens nye chef bliver at arbejde for mere gennemskuelige og sammenhængende uddannelses- og karrieremuligheder på alle niveauer fra elevuddannelsen - over Speditionsskolens egne tilbud til diplom- og masterniveau.
Højt niveauDet skal sikre en kompetenceudvikling på et højt niveau med fokus på speditørernes behov for viden. Speditørerne skal kunne indgå som aktiv partner i forhold til supply chain management-tankegangen og blandt andet være med til at rådgive transportkøberne om intermodalitet, barrierer for overflytning af gods til andre transportformer, miljømæssige konsekvenser mm.
- Det er oplagt, at det sker i tæt samarbejde med speditionsvirksomhederne og Danske Speditørers fagudvalg, således at uddannelserne bliver målrettede og vedkommende til gavn for såvel for medarbejderne som for speditionsvirksomhederne og deres kunder, siger Klaus Topholm.
Speditør i central rolleEt eksempel på, hvad speditionsbranchen allerede kan præstere i retning af uddannelse, er kurset "markedsorienteret logistik," som Danske Speditører også tilbyder eksterne interesserede.
Det er målet, at deltagerne efter kurset kan anvende metoder til planlægning af og opfølgning på virksomhedens interne og eksterne logistikopgaver, medvirke til at organisere udførelsen af logistikopgaver samt udvikle og forbedre logistikstyringssystemer og rutiner.
Speditørerne skal desuden opnå forståelse for og viden om logistikkens betydning i kundernes hverdag: Hvordan arbejder kunderne med logistik, hvad er de aktuelle udfordringer og hvorledes påvirker logistikoptimeringen samarbejdet mellem speditørerne og transportkøberen?
Kurset gennemgår emner som produktionsstyring, LEAN, supply chain management, JIT, ABC-analyser, lokalisering, logistikanalyser samt lagerstyring.
Kurset gennemføres i et samarbejde med Roskilde Handelsskole og holdes på IBC Kolding i dagene 15.-16. marts.