Dialog for sent
Målet med Køge Kommunes 18 tons forbudszone for lastbiler er at undgå gennemkørende lastbiler i bymidten.
Det er ikke meningen at hindre eller besværliggøre ærindekørslen. Det er konklusionen efter et møde torsdag mellem kommunen, transportbranchen samt nogle større detailhandlende og vareleverandører.
- Hvis kommunen og borgerne - meget forståeligt - vil være fri for gennemkørende lastbiltrafik, så forekommer det helt uforståeligt, at kommunen vælger en så dramatisk og omfattende løsning som at forbyde alle lastbiler over 18 tons i en hel bydel, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.
Kommunens teknik- og miljøudvalg har da også måttet indføre en rundhåndet praksis med dispensationer til lastbiler med ærinder i det centrale Køge mellem kl. 7-11. Desuden er der udstedt dispensationer til kørsel til og fra byggepladser. Dispensationerne udstedes frem til 1. september i år.
DTL er tilfredse med, at kommunen nu er gået i dialog med transportbranchen, men »det havde været smartere, hvis kommunen havde taget dialogen om de rigtige løsninger, inden man skred til et egenhændigt forbud,« fortsætter Ove Holm.
På mødet henviste DTL til bl.a. Aalborg og Odense kommuner, hvor man i fællesskab har opnået både praktiske og miljøvenlige løsninger. Kommunen kunne nemlig have forhindret den gennemkørende lastbiltrafik ved f.eks. at etablere et gennemkørselsforbud – og dermed tilladt ærindekørsel. Det kunne være suppleret med vejledningskilte til en attraktiv rute uden om bymidten, fx med en grøn bølge for lastbiler og svingbaner, der letter trafikviklingen.
Og der kunne være sendt information til gps-leverandører, så lastbilerne ikke ledes gennem bymidten.
- Inden mødet havde vi en forhåbning om, at Køge Kommune af egen drift ville ophæve forbudszonen og i stedet satse på at undgå den gennemkørende trafik med lastbiler. Tilsyneladende vil kommunen dog hellere afvente en afgørelse fra Rigspolitiet, siger Ove Holm.