Ny transportminister på sønderjysk visit
Transportminister Hans Christian Schmidt besøgte i dag UdviklingsRåd Sønderjylland (URS) i FDE Centret i Padborg.
Her drøftede ministeren sammen med URS-formand Hans Kirk samt Mogens Therkelsen det videre forløb og tiltag for at få udbygget og styrket det samarbejde, der allerede eksisterer i dag mellem Danmark og Tyskland vedr. bl.a. den såkaldte ”Jyllandskorridor”, der gælder for såvel bane- som vejnet.
Herefter fortsatte ministeren til Kiel, hvor han mødte Slesvig-Holstens ministerpræsident Peter Harry Carstensen.
Hans Chr. Schmidt signalerede overfor URS, at en følgegruppe ”kunne være en god ting”.
- Jeg har altid kunne lide, at koordinere tingene. Det er min erfaring, at derved kommer de bedste resultater. Men jeg vil også høre Slesvig-Holstens ministerpræsident og min kollega i Berlin, hvordan de ser tingene, siger Hans Chr. Schmidt til Danmarks Transpport-Tidende.
Jyllandskorridoren- Vi fra URS er rigtig glade for, at transportministeren allerede har kunnet afse tid til et sådant møde. Denne hurtige reaktion efter transportministerens tiltræden viser med al tydelighed, at transportministeren har set betydningen i, at det er vigtigt for Danmarks samhandel med specielt Tyskland, som den største partner, men også for Europa og dermed Skandinavien, at ”Jyllandskorridoren” for såvel bane som biltransporter kræver en nærmere analyse, siger Hans Kirk.
URS har flere gange krævet en handlingsplan for, hvorledes samarbejdet med de tyske myndigheder yderligere kan styrkes.
- Skabelonen for et konstruktivt samarbejde er sådan set vist i forbindelse med etableringen af Femern Bælt. Når der kommer gang i økonomien igen, vil der være behov for to velfungerende forbindelser mellem Danmark og Tyskland, herunder for godstransporten. Samtidig vil en udbygning mellem Danmark og Tyskland have stor betydning for pendler-, person- og turismetrafikken, siger Kirk.
UdviklingsRåd Sønderjylland har i tidens løb haft rigtig mange gode og konstruktive møder med såvel danske som tyske myndigheder, hvor der er blevet belyst nødvendigheden af at være på forkant med infrastrukturen og her spiller ”Jyllandskorridoren” en absolut vigtig rolle.