23948sdkhjf

DTL: Forbudszonen i Køge er ulovlig

Dansk Transport & Logistk mener, at der er talrige fejl og mangler i både Køge Kommunes og Vestsjællands Politis sagsbehandling af forbudszone i Køges centrum.

Dansk Transport & Logistk mener, at der er talrige fejl og mangler i både Køge Kommunes og Vestsjællands Politis sagsbehandling af forbudszone i Køges centrum.



Køge Kommune indførte sidste efterår med kort varsel en forbudszone i Køge midtby, hvor lastvogne over 12 tons totalvægt er forbudt. Men forbudszonen hviler ifølge Dansk Transport & Logistik på en så elendig sagsbehandling, at vognmandsorganisationen mener Rigspolitiet må trække i nødbremsen og nedlægge den omstridte zone.

Det kræver DTL i et brev til Rigspolitiet.

- Der er helt oplagt en stribe fejl og mangler i sagsbehandlingen, som Rigspolitiet skal tage stilling til. De peger alle på, at Rigspolitiet snarest må ophæve forbudszonen, siger Ove Holm, cheføkonom i DTL.

Køge Kommune er som vejbestyrelse forpligtet til at sørge for en tilstrækkelig og forsvarlig sagsoplysning. Der er imidlertid mange mangler i sagen, for eksempel at Køge Kommune ikke har fulgt sin egen konsulents anbefalinger. DTL vurderer eksempelvis, at en række forhold om trafikmængde og dermed trafiksikkerhed skal undersøges, før en så indgribende forbudszone – der som bekendt er trådt i kraft – kan indføres.

- Det understreger blot, at forbudszonen ikke er gennemtænkt af kommunen. Derudover mener DTL, at der kan være tale om ekspropriation over for vognmændene i området, hvilket kommunens konsulent også er inde på. Medlemmerne af Køge og Omegns Vognmandsforening har samlet 275 lastbiler, heraf er kun én lastbil under 18 tons, som har mulighed for at betjene kunder i forbudszonen. Flere af DTLs medlemmer lider store økonomiske tab ved ikke længere at kunne benytte deres eksisterende materiel i Køge midtby. De er tvunget til snarest at investere i nye lastbiler, hvis de fortsat vil betjene deres faste kunder i Køge midtby. Ud over at det ikke er lovligt, er det helt uacceptabelt at behandle et erhverv på den måde, siger Ove Holm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062