Trafiksikkerhedsniveau i lastvogne skal matche direktørens bil
Miljønorm og trafiksikkerhed var afgørende for Vola A/S valg af nye lastvogne.
Af Finn Bjerremand
Da virksomheden Vola A/S i Horsens forleden skulle have skiftet deres vognpark ud var det helt afgørende for valget af de nye lastvogne, at vognene er så miljøvenlige som muligt og at de har så meget sikkerhedsudstyr som muligt.
- Trafiksikkerhed og miljø kommer for os før alt det andet, og det er grunden til, at vi ville have at de nye lastvogne skulle være udstyret med miljøvenlige EEV motorer og med vigtigt udstyr, så som ESP og Mobileye, foræller leder af udstillingsafdelingen ved Vola A/S, Steen Pedersen til Danmarks Transport-Tidende.
Direktøren har en personbil, hvor der både er ESP og ACC, så derfor var det et udstyrskrav til vores nye lastvogne. Det betød at valget faldt på MAN, fordi det viste sig at de var de eneste, der kunne levere med ESP i denne størrelse.
De nye MAN-lastvogne er henholdsvis en TGM 18.290 og en TGL 12.220. Begge lastvogne er udstyret med EBS-bremseanlæg, der er standard på MANs lastvogne, samt ESP, som forebygger vælteulykker.
Samtidig er begge lastvogne også udstyret med Mobileye, som er en afstandsmåler, der hele tiden holder øje med afstanden til forankørende. Når afstanden er ca. 2,5 sekunder til en forankørende begynder Mobileye at varsle om forankørende, og når afstanden kommer ned på 1,4 sekunder eller mindre begynder der at komme kraftigere advarsler.
Samtidig er der også en sporassistentfunktion. Sporassistenten advarer både akustisk og med lyssignal, hvis vognen kører ud over en midterstribe eller en kantlinie uden at have tændt blinklyset.
EEV og TipmaticMAN TGM 18.290 er udstyret med en miljøvenlig 6 cylindret MAN-motor af typen D0836LFL61, der har en topydelse på 290 hk/ 1150 Nm og som overholder foreskrifterne for EEV-normen. Dertil kommer Tipmatic gearkasse, der har automatiseret gearskifte, fuld luftaffjedring, LX førerhus med sovekabine og bl.a. Xenonlys, klimaanlæg og køleskab.
MAN TGL 12.220 er ustyret med en miljøvenlig 4 cylindret MAN-motor af typen D0834LFL62, der har en topeffekt på 220 hk/ 850 Nm og som overholder foreskrifterne for EEV-normen.
Vognen er også udstyret Tipmatic gearkasse med automatiseret gearskifte, førerhus af C typen samt xenonlys, og klimaanlæg.
De to nye lastvogne er begge bygget op med et fast lad fra Brdr. Plagborg i Lindved. Lastvognssælger Thomas Munk Niekrenz fra MAN Last & Bus A/S i Tilst har stået for leverancen af de nye lastvogne.