23948sdkhjf

MAN viste ESP i praksis

Køreteknikken i Viborg var forleden rammen om et ESP-arrangement.

Køreteknikken i Viborg var forleden rammen om et ESP-arrangement.



Af Finn Bjerremand

MAN Last & Bus A/S afholdt forleden et lille arrangement på Køreteknikken i Viborg, der er et køreteknisk anlæg med glatførebane m.v.

Årsagen til arrangementet var at MAN Last & Bus for kort tid siden leverede to nye MAN lastvogne, der begge er udstyret med ESP, som er et vigtigt og nærmest uundværligt trafiksikkerhedsudstyr. Det er virksomheden Vola A/S i Horsens, som fik leveret de to nye lastvogne. Firmaet havde stillet som krav at de nye vogne både skulle være udstyret med både ESP og afstandsmåler.

Derfor synes MAN, at det ville være relevant, at vise chaufførerne i firmaet Vola, samt flere andre MAN kunder, hvordan forskellen på en lastvogn med og uden ESP opfører sig under realistiske forhold.

MAN stillede nemlig selv op med en MAN TGL, som ikke var udstyret med ESP, og så kunne alle deltagere køre et par runder på banen under forskellige konditioner med de to typer af bremsesystemer.

Mange af deltagerne fik selv forskellen at mærke på deres egen krop. Vognene med det trafiksikre ESP, klarede sig fint gennem chikanerne på glatførebanen, mens der både blev bremset og styret. Vognen med de helt almindelige ABS-bremser kørte nærmest bare ligeud, når der blev bremset og styret på samme tid på det glatte underlag. For selv garvede chauffører og vognmænd er det helt utrolig at se forskellen mellem vogne med og vogne uden ESP i praksis under ekstreme situationer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063