DI Transport: Jordnær politiker
Vi hilser Hans Chr. Schmidt velkommen, siger direktør Michael Svane fra DI Transport.
- Vi kender ham som en jordnær politiker, der selvfølgelig står med nogle udfordringer i forhold til at fastholde det høje momentum, som Lars Barfoed har lagt for dagen på transportområdet, siger Svane.
Noget af det vigtigste set med DI Transports briller er, at holde forstærket fokus på transporten på tværs af transportformerne – både i forhold til gods- og persontransport.
Også en udvidelse af modulvogntogsforsøget og fælles miljøzoneregler i Europa samt en jernbanestrategi, der tager højde for såvel gods- og persontransport, er i høj kurs hos DI Transport.
Michael Svane forventer, at rammerne som blev lagt for den grønne transportpolitik i fjor, fortsat vil være gældende.
- Det betyder, at vi kan forvente kørselsafgifter for tunge transport, men vi vil fastholde ministeren på, at ordningen bliver omkostningsneutral for branchen, siger Michael Svane.
DI-direktøren roser den afgående minister Lars Barfoed for at have ”båret visioner og perspektiver ind i transportpolitikken og dermed bidraget til at transport og infrastruktur er blevet løftet ind på den politiske dagsorden”.
- Det spor ser vi gerne fortsat, og derfor er vi meget glade for, at en nye transportminister har ministererfaring, siger Svane.
TillykkeI en kommentar til ministerrokaden siger Jesper Kaae, souschef i Dansk Erhverv:
- Dansk Erhverv ønsker Hans Chr. Schmidt tillykke med den nye ministerpost, og vi ser frem til et konstruktivt samarbejde. Et velfungerende og tidssvarende transportsystem er én af de væsentligste forudsætninger for økonomisk vækst, og derfor er det ikke mindst i den aktuelle økonomiske situation afgørende at sikre transporterhvervet bedst mulige rammebetingelser. Dansk Erhverv har stor tiltro til, at den ny minister vil yde sit konstruktive bidrag hertil.
Systematisk ulykkesfuglPer Clausen fra Enhedslisten er knapt så begejstret:
- Først ødelagde han miljøpolitikken i Danmark som miljøminister. Derefter medvirkede han til at smadre dansk fiskeri som fødevareminister. Nu er turen kommet til transportområdet. Selv om Lars Barfod ikke var nogen succes, tyder meget på, at vi er kommet fra asken til ilden. Der er absolut ingen grund til at have høje forventninger til Hans Chr. Schmidt, hvis man bekymrer sig om den kollektive trafik og miljøet. Til gengæld kan asfaltmafiaen glæde sig, siger Per Clausen.
- Heller ikke i forhold til den massive sociale dumping på transportområdet er der nogen grund til at tro, at Hans Chr. Schmidt skulle være indstillet på at gå aktivt ind i sagen for at løse problemerne, slutter Per Clausen.