DI kræver ens miljøzoneregler i hele Europa
DI Transport – og ikke som skrevet i TTN fredag Dansk Erhverv – kræver harmonisering af miljøzoneregler i hele EU.
TTN kom i fredags ved en beklagelig fejl til placere Anne Mette Koch Bangsgaard i brancheorgnisationen Dansk Erhverv. Hun hører som det fremgår nedenfor naturligvis til i DI Transport.
Den tyske transportminister Peter Ramsauer (CSU) luftede tidligere på ugen planer om at harmonisere de tyske miljøzoner. Baggrunden er at der gælder vidt forskellige regler i den mange miljøzoner, der er blevet indført i en lang række tyske byer de sidste par år. Ramsauer røbede Forbundsregeringen i Berlins planer på det uformelle EU-ministermøde i La Coruña i Spanien.
Peter Ramsauer vil ikke bare gøre op med det bureaukratiske kludetæppe, der er opstået på miljøzoneområdet. Han vil også begrænse miljøzonernes udstrækning, så de kun gælder i byområder, hvor der er reelle problemer med luftforurening fra trafikken.
Hele EUI DI Transport hilser Anne Mette Koch Bangsgaard den tyske udmelding velkommen, men opfordrer resten af Europa til at følge trop.
- Den tyske ministers tanker om miljøzoner går hånd i hånd med DI Transports tanker. Men DI Transports ambitioner går videre. Vi nærer et stadig større ønske om fælles regler for miljøzoner i Europa – og ikke kun fælles regler for miljøzoner i Tyskland. Det handler om transport og mobilitet i de europæiske byer, skriver Anne Mette Koch Bangsgaard i en kommentar, hvor hun påpeger, at det forudsætter fælles rammer for en mere miljøvenlig europæisk transport.
- Det handler om at sikre det europæiske erhvervslivs konkurrenceevne inden for EU og internationalt. Miljøzoner er en del af den europæiske dagsorden. Det er et fælles mål at få de europæiske transportministre til at følge og handle ud fra denne dagsorden.