Dieselforbruget falder
MAN lastvogne med SCR-katalysatorer klarer sig godt hos Leif Sørensen Tanktransport.
Af Finn Bjerremand
Vi har for et par år siden fået udleveret brændstofdata på flere MAN-lastvogne fra Leif Sørensen Tanktransport A/S i Vr. Nebel. Nu har vi igen fået lov til at kigge på transportvirksomhedens brændstofdata, og det viser sig faktisk at det går den rigtige vej. Brændstofforbruget falder med de nyere generationer af MAN lastvogne, der benytter SCR-katalysatorer (med AdBlue) og som samtidig er udstyret med gearkasser med automatiseret gearskifte.
En typisk lastvogn i flåden er en treakslet MAN TGX, der er opbygget som treakslet trækker med en lille mellemaksel og udstyret med D20 motoren i en Euro 5 version med 440 hk.
Af hensyn til både vindmodstand ved kørsel med tanktrailer og i mindre grad egenvægten, er disse vogne udstyret med XLX-hytten, som er knap så høj.
Når vi kigger på de forskellige vognes forbrugstal, ser vi faktorer mellem 2,49 km/l og op til 3,61 km/l. Langt de fleste ligger dog på mellem 3,04 km/l og 3,44 km/l.
Euro 4-bilerKigger man i stedet på virksomhedens tre trækkere af typen TGX 26.440 med Euro-4 motor, som har EGR-teknik til overholdelse af udstødningsnormen, så ser billedet straks lidt anderledes ud. Det skal dog siges, to af vognene er udstyret med Hydrodrive på forakslen, og at de derfor også anvendes under ekstreme kørselsforhold ved mange nationale transporter om vinteren i virksomhedens norske afdeling.
Den ene af vognene med Hydrodrive er helt nede på 1,94 km/l, mens den anden klarer 2,62 km/l. Den tilsvarende vogn uden Hydrodrive kører 2,68 km/l.
Til sammenligning kører transportvirksomhedens eneste Scania, der er en R440 6x2 med Euro-5 motor med totrins kølet EGR, 2,89 km/l.
Euro 3-bilerKigger vi på de to-akslede trækkere, hvor der er tale om 4x2 versioner af typen 18.430 med Euro-3 motorer, ligger forbrugstallene i mellem 2,74 og op til 3,57 km/l. Der er ikke regnet med forbruget at AdBlue i de nævnte faktorer.
- Generelt viser billedet dog at forbruget er bedre på de nyeste lastvognsversioner, siger vognmand Leif Sørensen til Trans Inform.
Virksomheden er meget fokuseret på såvel en lav miljøpåvirkning som et lavt brændstofforbrug. Derfor vil firmaet inden længe få leveret en flåde af nye MAN-lastvogne med EEV-motorer, som er det højest mulige miljøniveau indtil de første Euro 6-vogne kommer frem.
Leif Sørensen Tanktransport ApS, har hovedkvarter i Vr. Nebel, vest for Kolding, og afdelinger i Norge, Slovakiet og Tjekkiet.
fba@transinform.com