23948sdkhjf

Vognmand for sig selv

Nedrivningsfirmaet J. Jensen A/S i Lynge har egen vognmandsforretning med seks lastbiler, der både kører egne opgaver og for fremmed regning.

Nedrivningsfirmaet J. Jensen A/S i Lynge har egen vognmandsforretning med seks lastbiler, der både kører egne opgaver og for fremmed regning.



Af Lars Lassen

De mørkeblå lastvogne fra Nedrivningsselskabet J. Jensen A/S både ligner og udfører de samme opgaver, som tusinder af andre danske lastvogne laver hver dag. Men Lynge-virksomheden er som navnet antyder ikke nogen almindelig vognmandsforretning.

Jens Jensen, stifter Nedrivningsselskabet J. Jensen A/S i 1986. Som navnet røber, så var aktiviteten nedrivning, der kombineres med salg af genbrugsmaterialer til både håndværkere og private.

Indtil 1998 anvender virksomheden fremmede vognmænd til transporten af containere og andre transportopgaver. Men herefter åbner virksomheden egen vognmandsafdeling.

- Det er en lidt atypisk vognmandforretning, fordi vi selv er den primære kunde. Vognmandsdelen blev startet op for at udføre opgaver i forbindelse med nedrivningsarbejder, så som kørsel med containere og kran- og grab lastbiler, fortæller virksomhedens 32-årige administrerende direktør Peter Carstensen.

- Vores primære aktivitet er containerkørsel. Vi kører primært for os selv og så de kunder, som vi arbejder for i forbindelse med nedrivningsopgaver eller byggepladsdrift. De kender os og vil gerne bruge os til andre transportopgaver. Vi har også enkelte kunder, som vi kører for helt uafhængigt af den øvrige forretning, men de udgør måske 10 procent af den samlede kørsel, siger den ingeniøruddannede direktør, der kom til J. Jensen for godt et år siden fra en stilling hos M.T. Højgaard.

Fleksibilitet og image

Vognmandsaktiviteterne er en del af J. Jensen Materieludlejning. Virksomheden ejer selv det materiel, der anvendes til at løse opgaverne. Det er alt fra almindeligt håndværktøj til byggepladshegn, dumpere og gravemaskiner.

- Vi anvender naturligvis også eksterne vognmænd selv. Især til specielle og tungere løfteopgaver, som løft af store skurvogne. I spidsbelastningsperioder bruger vi også eksterne vognmænd til kørsel med containere, siger Peter Carstensen, der ikke lægger skjul på, at virksomhedens lastbiler tjener flere formål.

- Vi opnår en stor fleksibilitet når vi selv styrer vores containerkørsel, som udmønter sig i en optimering af arbejdsprocesserne på de enkelte nedrivningsopgaver. Det gavner både kvaliteten og indtjeningen., siger Peter Carstensen og tilføjer.

- Endelig må man ikke glemme, at de store lastbiler er med til at øge J. Jensens synlighed ude på såvel gader og veje. Der er en betydelig reklameværdi.

Skræddersyet IT

J. Jensen har selv udviklet det it-system, der styrer al kørslen i virksomheden og den lovpligtige affaldsregistrering. Det er baseret på Microsofts Outlook kalender-system, der giver kørselslederne overblik over opgaverne.

- Ude i bilerne har alle chaufførerne en lille PDA, som de modtager alle ordrer på og som de skriver og sender meddelelser retur til kontoret. Hvad de har lavet, hvor lang tid det har taget og så al ting bliver affaldsregistreret med det samme, siger Torben Andersen.

Systemet er koblet op til virksomhedens økonomisystem, så registreringen af alle kørsler og faktureringen foregår automatisk.

- Vi har ikke kunnet finde en kommerciel løsning, der passede præcist til vores behov. Vi har så opstillet vores krav og hentet hjælp ude fra til at udvikle en teknisk løsning, siger Peter Carstensen.

J. Jensen

Vognparken tæller i dag seks lastvogne, fordelt på to 4-akslede Scania kranlastvogne med HMF-kraner – en med kroghejs og en med fast lad. Dertil kommer to Scania-lastvogne med kroghejs – en 4-akslet og en 3-akslet, samt en 3-akslet Volvo lastvogn med kroghejs og en lille 2-akslet MAN-lastvogn med kroghejs, der kan klemme sig ind gennem portene i mange ældre bygninger i København, hvor almindelige lastvogne ikke kan komme ind.

Virksomheden råder også over to kærrer og en påhængsvogn.

J. Jensen beskæftiger fem fuldtidsansatte chauffører og to kørselsledere

Noget farligt inden i

Allerede i 1987 begynder J. Jensen A/S at udføre asbest-saneringsopgaver. Et speciale i håndtering af sundhedsskadeligt og miljøfarligt byggeaffald, som siden har udviklet sig til at omfatte byggeaffald, der er angrebet af skimmelsvamp og senest PCB-sanering. Her nedtager og bortskaffer virksomheden den stærkt sundhedsskadelige PCB-holdige fugemasse fra murværk, betonelementer, vinduesrammer og dørkarme.

Alt sammen nøje dokumenteret og i overensstemmelse med de strenge myndighedskrav, der findes på området. Nedrivningsfirmaet J. Jensen er i sagens natur miljøcertificeret efter ISO 14001 standarden og arbejdsmiljøcertificeret efter OHSAS 18001 standarden via Bureau Veritas.

Virksomheden beskæftiger i alt omkring 150 medarbejdere.

ll@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063