Transportpolitik i støbeskeen
DTL og Sveriges Åkeriföretag: EUs transportpolitik må ikke blive en forhindring for ny økonomisk vækst.
Europaparlamentets transportudvalg drøfter øjeblikket, hvordan EU’s transportpolitik skal se ud i de næste ti år. Dansk Transport & Logistik har sammen med sin svenske søsterorganisation Sveriges Åkeriföretag benyttet lejligheden til at minde udvalgets medlemmer om, at gode rammevilkår for vejgodstransporten er en forudsætning for en sund økonomisk vækst.
- Det, der sker lige nu, er fantastisk vigtigt for transporten i EU – og dermed også dansk transport. For EUs transportpolitik de næste 10 år lægger rammerne for, i hvilken retning EU vil arbejde. Her skal vi have slået fast med syvtommers søm, at der både er plads til vækst i bane- og vejtransport, og at Kommissionen skal blive bedre til at sikre, at der ikke er ulige konkurrence mellem EU-landene, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Lige for lovenDerfor opfordrer de to skandinaviske vognmandsorganisationer EU til at sikre, at alle EU-lande indfører og tolker EUs regler og love ens. Et område, hvor der stadig er meget lang vej til en tilfredsstillende harmonisering, mener DTL og SÅ.
- De sidste mange år har vi set utallige eksempler på, hvad der sker, når de enkelte medlemslande overlades for meget rum til selv at fortolke, hvordan EU-lovgivningen skal indføres, overvåges og kontrolleres. Og hvordan det faktum kan føre til absurde situationer. En forseelse, som på Malta koster knap 450 kr., udløser i eksempelvis Tyskland en bøde på mere end 37.000 kr., siger EU-chefen.
Hver 10. euroDTL glæder sig over, at en del politikere har forstået transportbranchens samfundsmæssige betydning. Ikke mindst Europaparlamentets ordfører på det transportpolitiske område, Mathieu Grosch, der har udtalt:
- Med mere end 10 millioner arbejdspladser og en omsætning, der udgør ca. 10 pct. af EUs BNP, kan transporterhvervets udfordringer ikke ses løsrevet fra andre politikker.
Europaparlamentets behandling af fremtidens europæiske transportpolitik forventes at tage flere måneder. Først herefter går den videre til EU-Kommissionen. Den endelige politik forventes vedtaget inden udgangen af 2010.