Havnene knokler for at holde isen stangen
Østvendte danske havne har travlt med bryde den stadigt tykkere havis i sejlrender og inde i havnebassinerne.
Selv om Statesn isbryderw endnu ligger stille, så har danske erhvervshavne rigeligt at se til – både på grund og på trods af isen, der dagligt vokser sig tykkere og tykkere.
Det er især mærkbart i de danske fjorde og de østvendte havne, hvor vinden har presset havisen sammen.
Brancheorganisationen Danske Havne oplyser, at mange havne har is på op til 30-40 centimeters tykkelse. Men trods den svære is, så er der endnu ingen handelskibe, der har måtte opgive at komme til kaj på de danske erhvervshavne, fordi havnens egne bugserbåde med hjælp fra mobilkraner har haft travlt med at bryde isen inde i havnene og i sejlrenderne ud til åbent vand.
- Men det giver sved på panden, at kæmpe med isen, siger formanden for Danske Havne Uffe Steiner Jensen, Fredericia.
- Mange styrmænd og skibsførere i havnene har erfaring med sejlads i isfyldte farvande. De ved hvordan isen arbejder og udvikler sig. Det har været en stor hjælp.
Afskaf isafgiftenDanske Havnes formand mener, at havnenes betydelige og succesfulde indsats mod isen i denne vinter, bør være nok til at få staten til at afskaffe den udskældte isafgift, hvor havnen tvinges til at betale for den statslige isbrydertjeneste.
- Det koster havnene mange penge at bryde isen dagligt. Denne vinter har vist, at vi selv kan løse isbrydningen. Derfor skal havnenes og skibenes betaling til den nationale Istjeneste stoppe nu, siger Uffe Steiner Jensen.
På billedet fra Køge Havn ses en coaster, der er ved at ligge til kaj for at afhente metalskrot, med hjælp fra en havnebåd og tre mobilkraner (Foto: Danske Havne)