Regeringen dropper tysk maut-system
DTL: Transport- og skatteministeren afviser en dansk hovsa-løsning på spørgsmålet om den grønne kørselsafgift.
Lettelse i Dansk Transport & Logistik efter åbent samråd i Folketinget med skatteminister Kristian Jensen og transportminister Lars Barfoed om de grønne kørselsafgifter.
Mens oppositionen, der var mødt talstærkt op, presser på for en hurtig indførelse af kørselsafgifter i Danmark, så fastholdt ikke bare skatteministeren og transportminister Lars Barfoed – der tidligere har luftet tanken om at indføre det tyske maut-system for lastbiler i Danmark – at der skal vælges en langsigtet løsning.
- Det glæder os i DTL at høre, at regeringen alligevel ikke mener, at Danmark skal kopiere det tyske kørselsafgiftssystem, Mauten, for det har mange bivirkninger og koster hele 20 pct. i administration. Det var opløftende at høre skatteministeren sige, at da Mauten ikke kan dække hele vejnettet, men kun det overordnede vejnet, opfylder den ikke regeringens ambition om, at hele vejnettet skal være dækket, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard efter det åbne samråd i dag.
- Vi går i DTL ind for en varig og intelligent løsning, der ikke belaster den trængte transportbranche yderligere. Kørselsafgifter skal være kloge, grønne og uden omkostningsstigninger for transportbranchen. Det var også regeringens intention for bare et år siden. Men ingen af delene har været tilfældet i de seneste forslag, vi har set fra oppositionen. DTL ønsker ingen hovsa-løsning med et midlertidigt og dårligt system, der kun har afgifter på transporterhvervet som formål, som eksempelvis det tyske Maut-system, som har mange bivirkninger, og som intet grønt sigte har, siger Erik Østergaard.
Ekstraregning kommerMen det ligger dog fast, at skattelettelserne til danskerne bl.a. skal finansieres af transportbranchen. Derfor vil der på et tidspunkt komme en ekstra regning.
- Vi kunne på samrådet konstatere, at den oprindelige plan fra regeringen om, at den planlagte ekstraregning til transporterhvervet på 500 mio. kr., som skulle have fuldårseffekt i 2011, bliver udskudt, fordi det er svært og kompliceret at vælge det rigtige kørselsafgiftssystem. Det hilser DTL velkomment. Vi anbefaler regeringen at undersøge mulighederne grundigt, så der ikke trækkes hovsa-løsninger ned over transportbranchen, og vi mener, at det nye system ikke må belaste transportbranchens omkostningsniveau yderligere, siger Erik Østergaard.