23948sdkhjf

Producenterne arbejder på højtryk

Den næste miljønorm for lastbiler trænger sig allerede på.

Den næste miljønorm for lastbiler trænger sig allerede på.



Lastvognsproducenterne har travlt, de skal have Euro 6 motorer godkendt inden den 1. januar 2013, hvis de skal kunne være klar til normen træder i kraft den 1. januar 2014. Motorerne skal nemlig være godkendt mindst et år inden ikrafttrædelsesdatoen.

Det påpeger produktchef hos MAN Last & Bus i Norge, Arne Tvenge. Han forventer, at den nye norm opnås ved en kombination af EGR (udstødningstilbageførsel) og SCR på de fremtidige motorer. Dermed er der ingen tvivl: alle moderne dieselmotorer kommer i fremtiden til at anvende AdBlue, som således ikke bare var en hurtig overgangsløsning.

Lige nu er det EEV normen som hitter. MAN var tidligt ude med motorer som overholder EEV-normen og i Oslo har der de seneste to år kørt EEV-bybusser.

Arne Tvenge mener, at landevejstransporten er meget langt fremme i miljøspørgsmålet, ikke mindst i forhold til andre transportformer. Reduktionen af skadelige stoffer har været dramatisk fra Euro 1 blev indført i 1994 og frem til dagens EEV-norm. Fra Euro 0 og frem til Euro 5 er reduktionen af NOx på hele 86 procent.

Fra Euro 5 til Euro 6 skal der yderlige ske en reduktion af partikler på 66 procent, og NOx skal reduceres med hele 80 procent - så det er en voldsom udfordring, lastvognsproducenterne står over for.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078