Gamle olietanke lukningstruede
Fra 1. april skal alle kunne dokumentere, at deres olietanke over 6.000 liter er i orden og har været efterset.
1. april træder sidste del af en ny olietankbekendtgørelse i kraft. Bekendtgørelsens krav skal bl.a. være med til at forhindre olieudsivning fra rustne og tærede olietanke og rør. Hvis man ikke lever op til bekendtgørelsens krav, vil det betyde påbud fra myndighederne og i værste fald bøder og lukning af tanken, forklarer Dansk Transport og Logistik.
- Der er formentlig ikke tale om et stort problem blandt vognmændene, men nogle bør nok få tjekket deres olietanke inden 1. april, lyder vurderingen fra DTLs konsulent Søren Christiansen.
Han mener, at de fleste vognmænd har fået forholdene bragt i orden, mens andre får olietanke fra olieselskaberne eller bruger offentligt tilgængelige anlæg på tankstationerne.
- Men der skal da nok være nogle vognmænd, som bør se at få udarbejdet en tilstandsrapport over deres olietanke, siger Søren Christiansen.
Skæringsdatoen for de nye regler har været kendt i flere år.
- Men for mange virksomheder er olietanke ikke altid det, de fokuserer mest på i det daglige. En tank er jo tit bare noget, der er ligger nede i jorden eller står på bagsiden af bygningen, og så kan man have en tendens til at overse den, siger Michael S. Petersen fra den rådgivende ingeniørvirksomhed Atkins Danmark til DTL.
Ingeniørfirmaet indregner vognmandsbranchen som en af de brancher, der forventes at råde over gamle olietanke uden den fornødne tilstandsrapport.
De fleste nyere tanke er der ikke problemer med, for de har som regel dobbelte vægge og har indbygget overvågning, så man kan dokumentere tankens tilstand.