23948sdkhjf

Nødhjælp på første klasse

British Airways: Billund Lufthavn centrum for foreløbig fire nødhjælpsflyvninger.

British Airways: Billund Lufthavn centrum for foreløbig fire nødhjælpsflyvninger.



Af Herbert Nielsen

Det viste sig under Tsunami-katastrofen for nogle år siden og nu er de der igen: Afskibere af nødhjælp har Billund Lufthavn med på listen, når de planlægger nødhjælpsflyvninger – som i sagens natur altid forgår i al hast.

I forbindelse med jordskælvskatastrofen i Haiti har Cargo Center Billund foreløbig - indtil udgangen af januar- håndteret fire flyvninger. Nemlig tre for Unicef og en for Røde Kors, alle med Scan Global som speditør.

Den første flyvning fandt sted lørdag den 16. januar med et Boeing 747-400 fly – og vel at mærke ikke et fragtfly, men et passagerfly, der var dedikeret til opgaven. Onsdag den 20. januar fløj Southern Air, også med et Boeing 747 fly, og endelig fredag den 22. januar var der to flyvninger – dels en IL-76 fra Sky Georgia, dels et British Airways World Cargo Boeing 747 fragtfly.

Cargo Center Billund siger selv beskedent, at det gik ”helt godt”. Men hvad siger de andre?

Bedre end perfekt

- Alt fungerede simpelthen bedre end perfekt, siger Peter Rasmussen, direktør for British Airways i Nordeuropa, der selv med ved operationen med British Airways-flyene.

- Da vi fredag morgen den 15. januar skulle planere den første flyvning med passagerflyet, havde vi en række lufthavne på listen og foretog nogle opkald rundt omkring - blandt andet til Billund Lufthavn. Og det tog dem kun godt to øjeblikke at tænke sagen igennem og give tilsagn til operationen dagen efter. ”Vi skaffer folk til det hele”, lød beskeden – og det kom til at holde stik, fortæller Peter Rasmussen.

Oven i købet var det professionelle folk, der virkelig kunne deres kram, konstaterer Rasmussen.

For de er jo nok vant til at håndtere en Boeing 747, men de 16 mand, der stod klar om lørdagen, var alligevel på en speciel opgave. Lasten var samlet op i København på tre trucks, og da de kom til Billund, gik det stærkt: Lasten var taget af bilerne inden for et kvarter, og så startede arbejdet med at opbygge flycontainere.

Passagersæderne i flyet var dækket til med plastic, og hver en plads blev brugt til at placere løst gods, der dels blev båret op via en menneskelig kæde, dels løftet med en hi-loader op til flydøren. Hele passagerkabinen blev fyldt op med gods, der også blev placeret i hattehylderne, på toiletterne og i pantry’et. Desuden var der fjernet 50 sæder for at skabe mere gulvplads.

- Det var imponerende at se papkartoner rejse på 1. klasse. Og dertil kom så containerne, der blev lastet i flyets lastrum, siger Peter Rasmussen. Alt i alt tog hele denne specielle operation mindre end tre timer fra godset ankom til Billund, til vi i princippet var klar til at gå i luften. Vi havde så for vores egen del nogle forbigående problemer med vægtbalancen, men alt i alt gik det hele som smurt.

Frivillige

British Airways havde doneret flyvningen til Unicef, og 35 frivillige medarbejdere, hovedsageligt fra London, lige fra kaptajnen til flymekanikere og ground crew arbejdede gratis ombord.

- Den anden operation var en ren fragtmaskine, og der tog den samlede operation ca. to timer. Billund Lufthavns folk kan deres håndværk, og jeg kan kun sige, at vi har været mere end ovenud tilfredsee. Billund Lufthavn står højt på vores liste til en anden gang, siger Peter Rasmussen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078