Ny Renault Master
Nouveau: Renault introducerer ny og større Master, der lover bedre brændstoføkonomi, lavere serviceomkostninger og mere komfort.
Af Lars Lassen
Den nye Renault Master kommer først til Danmark efter sommerferien. Men der er noget at glæde sig til, hvis man skal tro producenten. Der bliver tale om en mere rummelig og fleksibel kassevogn med totalvægte fra 2,8 til 4,5 tons og der kan vælges mellem for- eller baghjulstræk - sidstnævnte endda med tvillingehjul.
Den nye Master udstyret med en helt ny 2,3 liters dieselmotor, der afløser den hidtidige 2,5 liters DCi og yder trods mindre slagvolumen 30 Nm mere.
Motoren fås i tre varianter med henholdsvis 100, 125 og 150 hk. I forhold til den nuværende Master er brændstofforbruget gennemsnitligt mindsket med op til en liter pr 100 km. i de forhjulstrukne versioner. Det betyder et forbrug på blot 7,1/l pr. 100 km - 14,1 km/l og 187gram CO2/km). For de baghjulstrukne versioner er besparelsen op til 2,7/l pr. 100 km, oplyser Renault. Rækkeviden er samtidig steget med 200 kilometer til 1400 kilometer på en tankfuld.
Renault angiver, at serviceomkostningerne samtidig er faldet med 40 procent. Olieskift skal nu først ske efter 40.000 kilometer, levetiden på bremseskiverne er øget med 20 procent.
10 volumenerDen nye baghjulstrukne version af Master er angiveligt udviklet eksklusivt af Renault, og har blandt andet en monocoque konstruktion som både sikrer bedre præstationer på vejen, og som gør det muligt at laste med endnu mere gods.
Modelrækken er udvidet med en ekstra lang Master, der kan sluge hele 17 kubikmeter gods. Nyt er også en 3,5 og 4,5 tons version med tvillingebaghjul.
Med fire længder og tre forskellige højder tilbyder den nye Master således ti forskellige lastvolumener fra 8 til 17 kubikmeter.
Desuden er dørene og adgangen til lastrummet meget gennemtænkt. Skydedøren er blevet 17 centimeter bredere. Lastehøjden er bagerst 54,8 centimeter i biler med forhjulstræk og 67,4 centimeter for biler med baghjulstræk.
Renault Danmark forventer ikke, at priserne vil afvige væsentligt fra dem, der findes på de tilsvarende eksisterende Master modeller.
Øget komfortFørerkabinen på den nye Renault Master har fået en kraftig overhaling hvor praktisk taget alle detaljer har været på vægtskålen. Resultatet er angiveligt en langt bedre komfort for både chauffør og eventuelle passagerer.
Kabinen er blevet 6,7 centimeter længere og de ekstra centimeter er blevet brugt til at øge rejsekomforten – især for høje passagerer, der har endnu bedre benplads. Den nye Master har desuden endnu flere fralægningsrum i det store van segment. Blandt andet er der fralægningsrum i instrumentbordet, der kan rumme en bærbar computer, et 7,6 liter stort afkølet handskerum samt sidedøre med store rum.
Renault lover en mere personbilslignende køreoplevelse. Rattet kan kun justeres i højden, men Renault fremhæver, at førersædets omfattende justeringsmuligheder betyder, det er let at finde en optimal kørestilling.
I modsætning til søsterbilen Opel Movano, så melder Renault Danmark allerede nu, at Elektronisk Stabilitets Kontrol (ESC) bliver standard på danske Mastere. Det gælder også front- og sideairbags til såvel chauffør som passager.
ll@transporttidende.com