DTL-ros til ministeren
Dansk Transport og Logistik bakker også op om transportminister Lars Barfoeds trafiksikkerheds-udspil.
Uspillet rummer en række konkrete initiativer, som skal føre til færre dræbte og tilskadekomne i trafikken. Det er lige fra kampagner, til vejændringer og udvikling af mere sikre køretøjer – også af lastbiler.
Pengene til initiativerne kommer fra en pulje på 500 millioner kroner til konkrete trafiksikkerhedsinvesteringer, der blev afsat i januar sidste år i forbindelse med den store politiske trafikaftale
- Det er et godt udspil, der vil bidrage til bedre sikkerhed i trafikken. Vi gør i al beskedenhed selv en stor indsats med vores og vore partneres årlige kampagne ”Trafiksikkerhed i Øjenhøjde”, som bl.a. betyder uddeling i år af 10.000 refleksveste til de børn, der deltager på skoler og ved landsdækkende arrangementer. Desuden deltager DTL bl.a. aktivt i arbejdet i de fleste af de regionale færdselssikkerhedsudvalg, siger DTL-s adm. direktør Erik Østergaard.
HøjresvingPå lastbilområdet lægger ministerens nye udspil op til, at lyskryds på statsvejene i løbet af i år skal sikres overalt, hvor højresvingende lastbiler møder cyklister. Her sættes ind på disse fire områder:
Tilbagetrukken stopstreg for højresvingende køretøjer, afkortet cykelsti op til kryds, separat lysregulering for bløde trafikanter og højresvingende køretøjer samt grønt lys for cyklister før den øvrige trafik.
De fire tiltag skal sikre, at cyklisterne enten bliver mere synlige for lastbilerne eller adskiller de bløde trafikanter fra den øvrige trafik. På den måde undgås de farlige situationer.
- Vi noterer, at ministeren har lyttet til både vores og Havarikommissionens anbefalinger til, hvordan vi får begrænset højresvingsulykkerne, siger Erik Østergaard.
EU-krav om ny teknologiTransportministeren lægger også op til, at personbiler, busser og lastbiler skal forsynes med ny teknologi, der øger sikkerheden.
- Denne indsats skal foregå i EU-regi, og det er efter vores mening den helt rigtige vej at gå. Det vil sikre ens vilkår for alle og lægge det helt rigtige pres på producenterne, siger Erik Østergaard.
Transportministeriet har allerede været med til, at der for nyligt i EU er truffet en principbeslutning om krav om vognbaneskiftealarmer og automatisk nødbremsesystemer på nye lastbiler og busser. Kravene skal træde i kraft senest i 2014.
Desuden har Transportministeriet foreslået i EU, at medlemslandene skærper kravene til de tunge køretøjers bremser ved de periodiske syn. Ministeriet forventer, at forslaget bliver vedtaget i år og dermed får effekt for de udenlandske køretøjer, der kører i Danmark.
- Vi vurderer, at det vil betyde, at de udenlandske køretøjers bremser skal op på det niveau, som danske lastbiler og påhængskøretøjer allerede har. Forslaget vil derfor ikke få den store betydning for den danske køretøjspark, men samlet set blive en gevinst for trafiksikkerheden, siger han.
Ministeriet oplyser i udspillet, at der også arbejdes for EU-krav om lastbilernes forkofanger, der skal kunne give efter. Endelig lægger ministeriet op til kampagner over for vognmændene om fordelene ved at investere i sikre indretninger af førerhuse i lastbilerne - ud over, hvad loven kræver.