Ro om særtransporter
Arbejdet i en projektgruppe om særtransporterne på de danske veje med deltagelse af alle berørte parter har båret frugt.
I dag er der ro i medierne og blandt politikerne om de lange og brede transporter af vindmøller og andet sværgods. Det konkluderer formanden for DTLs Kran-Blok erfagruppe, Frank Segall.
Han kunne for nylig på erfagruppens årsmøde oplyse, at projektgruppen har fået formidlet en større forståelse for de lange og langsommere transporter, som før kunne få andre trafikanter op i det røde felt.
FDMs repræsentant, Torben Kudsk, chef for det politiske sekretariat, er enig i, at der er kommet mere ro om særtransporterne.
- Vi har fået skabt en øget forståelse hos alle involverede parter. Også hos transportørerne og vindmølleproducenterne, der nok er blevet lidt bedre til at sprede transporterne, siger han til DTL. Der skal jo være plads til alle på vejene, og vi er selv blevet mere opmærksomme på, at det på det overordnede vejnet mest er et psykologisk spørgsmål, fordi særtransporterne fylder så meget, men i virkeligheden kun udgør få promiller af trafikken.
Torben Kudsk mener, at der lokalt nær vindmøllefabrikanterne er nogle konkrete problemer med for smalle landeveje og for få vigepladser:
- Så projektgruppens opfordring til kommunerne om at etablere flere vigepladser står stadig ved magt. Her er der ikke sket så meget, siger Torben Kudsk.
Han konkluderer, at særtransporterne er et meget lille problem i diskussionen om trængslen og fremkommeligheden – f. eks. i forhold til lastbilernes ”elefantvæddeløb”.