Expres mod strømmen
Vognmand Mogens Olsen i Ringsted trodser afmatningen i den danske transportbranche.
Han har nemlig udvidet sin vognpark med ti nye Scania R 480 lastvogne fra Scania Biler A/S. De nye Scania R 480’ere med tilhørende Fliegl-påhængsvogne fra Lavmands skal beskæftiges af Mogens Olsens egen bestillingscentral Expres Bilerne med transport af returemballage for Dansk Retursystem A/S. Transporterne foregår mellem en række indsamlingscentraler over det meste af Danmark til Dansk Retursystem i Hedehusene ved Roskilde, hvor emballagen sorteres og sendes til genbrug.
Lastvognene er alle opbygget med Joab kroghejs til håndtering af 38-kubikmeter-containere. Af hensyn til trafiksikkerheden er lastvognene forsynet med højresvingskamera, der giver chaufføren endnu bedre udsyn ved svingning. De er desuden udrustet med det lovpligtige cyklistværn i højre side samt ekstra cyklistværn i venstre side. Lastbilerne er også forsynet med to bagudrettede kameraer, som giver bedre udsyn bagud ved læsning og losning samt når der bakkes.
Da chaufførerne ofte overnatter i lastbilerne på turene rundt i Danmark, er der også tænkt på komforten. De nye lastbiler er derfor udrustet med Scanias Topline førerhus, mens der er valgt Opticruise transmission med automatisk gearskifte.
For at forbedre driftsøkonomien og sikkerheden er lastbilerne også sikret med GPS sporingssystem fra firmaet Care4All, så vognmanden fra sit skrivebord i Ringsted kan overvåge og dirigere lastbilerne uanset position.
Effektiv opbygningScania Bilers egen opbygningsafdeling i Århus har stået for opbygning, maling og klargøring. En nøje planlagt opbygningsproces reducerede opbygningstiden til blot 27 dage fra levering af de nye lastbilchassiser hos Scania Biler til levering af de færdige biler til kunden.
Den effektive opbygning var kun mulig takket være optimal forberedelse af lastbilerne direkte fra Scania-fabrikkens samlebånd. Lastbilerne var således specificeret med præcist tilpasset overhæng, forberedelse for træktøj, monteringsbeslag til opbygning mv. Derefter var det ”blot” at montere de færdigmalede kroghejs, køre lastbilerne til syn og indregistrere dem.
De nye forvogne er af typen Scania R 480 LB6x2*4 HNB med 13-liters seks-cylindret rækkemotor på 480 hk, der ved hjælp af EGR overholder Euro 5 normen.
Vognene er solgt og leveret af Scania Biler A/S i Ishøj ved salgschef John Schultz. Påhængsvognene er alle tre-akslede Fliegl-containerpåhængsvogne beregnet til syv meter containere og de er solgt og leveret af Lavmands Last & Karosseri A/S i Ringsted.