Fodtøjet skal være i orden
Succesfuld vinterkørsel handler om dæk, dæk og dæk.
Et af de helt store problemer for den tunge trafik i denne vinter er evnen til at kunne sætte i gang og evnen til i det hele taget at fastholde et godt vejgreb under kørslen
Adskillige gange har vi hørt i radioen at f.eks. en eller anden motorvejstilkørsel er spærret fordi en lastvogn ikke kan sætte i gang eller motorvejen er spærret fordi et lastvognstog er sakset. Det egentlige problem i dette forhold skyldes i langt de fleste tilfælde dæk-bestykningen på køretøjet, det vil sige først og fremmest trækhjulene og ikke mindst forhjulene. Det kan nemlig fint lade sig gøre at køre i vinterføret, bare vogntoget er udstyret med de korrekte dæk.
Det blev igen bekræftet ved et vinterarrangement som lastvognsproducenten MAN og dækproducenten Michelin i går afholdt i Norge.
Danmarks Transport Tidende havde under arrangementet lejlighed til at køre med flere forskellige vogntog under ekstreme forhold, på smalle snoede og bakkede norske skovveje, der med en temperatur med får graders frost er dækket med sne og is, og derfor meget glatte. Selv med en 2-akslet MAN trækker tilkoblet en 2-akslet citytrailer var vejgrebet ikke noget problem.
Takket være den gode dækbestykning med nye Michelin vinterdæk, var der fuld kontrol over vogntoget under hele testkørslen, og det blev ikke en eneste gang nødvendigt at anvende bl.a. MANs meget roste Hydro-drive på forakslen, eller blot differentialespærring på bagakslen for at sætte i gang eller køre op ad bakkerne.
Læs mere i næste nr. af Trans Inform om arrangementet i Norge.