Danske Havne fortsætter ordkrigen mod statsisbryderne
Trods tiltagende isproblemer i danske erhvervshavne, så klarer havnene sig fint uden hjælp fra statens isbryder.
Det tre statsisbrydere Danbjørn, Isbjørn og Thorbjørn har nu i flere uger stået stand by, for at kunne rykke ud og holde havisen i ave. Men is-situationen i de danske farvande er endnu ikke så alvorlige, at der er brug for de ’tre bjørne’. Der er til gengæld betydelige isproblemer i mange danske erhvervshavne. Men dem klarer havnes egne bugserbåde og de skibe, der anløber havnene selv. Ikke bare inde i havnen, men også ude i sejlrenderne ud til åbent vand.
Det skriver erhvervshavnenes brancheorganisation Danske Havne i et nyhedsbrev.
Danske Havne har netop i år forstærket flere års kritik af den statslige isbryderordning, der alene i år koster havene en ’isafgift’ på 20 millioner kroner. Havnens bidrag til den statslige isbryderordning udgør en væsentlig post for havnene, mens de tre statslige isbrydere ikke har været i aktion siden 1996.
Danske Havne mener, at erfaringerne i denne vinter beviser, at havnene sagtens selv magter at holde isen stangen i havnene og i sejlrenderne ud til de store sejlruter. Herude må det være statens opgave at holde de blå motorveje åbne, som det gælder for statsvejnettet. Til gengæld så vil havnene ikke længere betale isafgiften.
Danske Havne påpeger, at gennem de mange år uden isproblemer, er der opsparet 140 millioner kroner. Den største udgift de senere år har været asbestsanering af statsisbryderne, og den løbende vedligeholdelse er ekstrem dyr på de efterhånden temmelig gamle statsisbrydere. Danske Havne hævder, at skibenes alder betyder, at alle reservedele skal håndlaves. Dertil kommer en forholdsvis stor dybgang, der begrænser isbrydernes anvendelighed i indre danske farvande og et helt utidssvarende bemandingsbehov.