Godset flytter ikke
EU-Kommissionens center for forskning har netop offentliggjort en rapport med beregninger af de gennemsnitlige omkostninger ved en internalisering af de eksterne omkostninger, vejtransporten påfører samfundet.
Ved de eksterne omkostninger indregnes efter Kommissionens forslag forurening, støj og trængsel. Beregningerne gælder et antal korridorer og en af disse er korridoren Stockholm-Odense. Her er beregningerne foretaget på basis af, at transporten sker enten via Øresundsbron eller via færgeforbindelserne mellem Helsingør og Helsingborg.
Rapporten indeholder beregninger af konsekvenserne ved en vedtagelse af det forslag til ændringer af Eurovignettedirektivet, som EU-Kommissionen har lagt frem. Beregningerne viser, at transportomkostningen for en transport via korridoren mellem Stockholm og Odense vil stige med 1,9 procent via Øresundsbron og 1,8 procent med færgerne, såfremt Kommissionens forslag blev vedtaget.
- I DI Transport vurderer vi rapporten som et væsentligt bidrag til debatten om kørselsafgifter for den tunge trafik. Rapporten viser nok, at kørselsafgifter kun marginalt vil påvirke de samlede transportomkostninger i EU, men der er intet, der tyder på, at et kørselsafgiftssystem i nævneværdig grad vil kunne flytte gods fra landevejen til andre transportformer. Derfor rokker den nye rapport ikke ved den kendsgerning, at kørselsafgifter for den tunge trafik er en øget beskatning på mobiliteten inden for den europæiske godstransport, siger Michael Svane, direktør i DI Transport.