23948sdkhjf

Udenlandske lastbiler på langtidsparkering

GateWay E45/DTC kæmper fortsat med østeuropæiske lastbiler og chauffører, der er langtidsparktert på transportcentret.

GateWay E45/DTC kæmper fortsat med østeuropæiske lastbiler og chauffører, der er langtidsparktert på transportcentret.



Det kniber med pladsen på danske transportcentre og rastepladser, hvor mange udenlandske og især østeuropæiske lastbiler og chauffører holder stille i dagevis, i håbet om, at der dukker gods op, der skal fragtes. De optager pladsen fra de lastbiler og chauffører, der har behov for at holde deres lovpligtige hvil. Et af de steder, hvor ’camperende’ østlastbiler medfører betydelige gener er på Gateway E45/Danmarsk Transport Center (DTC), skriver Dansk Transport & Logistik.

-Der er lige kørt nogle bulgarer herfra. De har været her i 12 dage i deres kolde lastbiler og ventet på returgods. Det er desværre stadig sådan, at mange østeuropæiske chauffører optager pladserne i dagevis, fordi deres vognmænd eller disponenter ikke lader dem køre videre uden et nyt læs gods. Blandt andet derfor har vi overalt i Danmark problemet med de overfyldte rastepladser, siger Henry Dyrlund, adm. direktør for GateWay E45/DTC i Vejle.

Han tilføjer, at de udenlandske chauffører på transportcentret lever af medbragt konserves og fylder pladserne ud, selv om man maksimalt må holde dér i 11 timer.

- Det går selvsagt ud over vores forretninger så som cafeteria og kiosk, der lider under, at købedygtige kunder ikke kan komme til, siger Henry Dyrlund.

I et forsøg på at mindske problemet, har DTC nu opsat transporcentrets parkerringsregler på 16 forskellige sprog på centeret. Henry Dyrlund erkender, at det kan blive vanskeligt, at inddrive eventuelle bøder fra de udenlandske vognmænd.

Ingen hvile

I Dansk Transport og Logistik (DTL) har i lang tid påpeget problemet over for politikerne og for Vejdirektoratet, der driver mange danske rastepladser, for GateWayE45/DTC-eksemplet er desværre ikke enestående.

- Ud over, at det er et socialt problem, at østeuropæiske chauffører lever under kummerlige forhold i deres lastbiler i Danmark, mens de venter på gods, er det også et trafiksikkerhedsproblem, at der ikke er parkeringspladser nok til de chauffører, danske som udenlandske, der skal holde deres hvil i forhold til reglerne om køre- hviletid. Det kan meget vel også blive et cabotage-problem, for den omfattende tilstedeværelse af udenlandske chauffører uden noget internationalt at køre med vil øge incitamentet til at køre ulovlig cabotage-kørsel (dansk indenrigs-godskørsel, red.), når man alligevel er i Danmark, siger chefjurist John Roy Vesterholm, DTL.

Han appellerer til politiet om stærk kontrol, når de nye cabotage-regler træder i kraft til maj, og DTL håber, at rastepladsproblemerne snart løses.

- Vi håber, at de penge, som Vejdirektoratet nu vil bruge på flere parkeringspladser til lastbiler ved motorvejene, vil skabe bedre muligheder for at overholde køre- hviletiderne for alle chauffører. Men vi må også opfordre politikerne til at se på, hvad man ellers kan gøre ved problemerne, siger John Roy Vesterholm.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234