23948sdkhjf

Postservice på skrump

Transportministeren åbner for debat om indskrænkning af Post Danmark service.

Transportministeren åbner for debat om indskrænkning af Post Danmark service.



Danskerne sender stadigt færre breve, mens antallet af e-mails og sms’er vokser eksplosivt. Derfor mener transportminister Lars Barfoed, at det er tid til en debat af Post Danmarks politisk fastsatte befordringspligt, der fastsætter Post Danmarks serviceniveau, af hensyn til Post Danmarks og i sidste ende moderselskabet Posten Nordens rentabilitet.

- Vi kan se, at brevmægderne falder markant, og vi kan ikke blive ved med at bevare et postvæsen, som vi havde før i tiden, når hele måden vi kommunikerer på, ændrer sig så fundamentalt, siger Lars Barfoed ifølge berlingske.dk.

Ministeren nævner ophør af postudbringning om mandagen eller ophør af dag til dag leveringen af brevpost, som nogen af de muligheder, der kan tillade en øget konsolidering af brevposten til gavn for rentabiliteten. Lars Barfoed erkender, at en ringere service kan medføre en ringere konkurrenceevne og dermed endnu færre breve. Han understreger, at alle ændringer skal overvejes nøje inden de gennemføres.

3F: Udskyd liberalisering

Post Danmarks brevmonopol forsvinder efter planerne i 2011. Dermed bliver det også vanskeligere for politikerne at fastholde befordringspligten på det nuværende høje niveau.

I fagforbundet 3F – der organiserer omkring 16.000 ansatte i Post Danmark, foreslår man, at liberaliseringen udskydes – blandt andet fordi man mener, at en ringere postservice vil ramme yderområderne i Danmark uforholdsmæssigt hårdt.

- Om mindre end et år står Post Danmark til at miste sit monopol. Og så risikerer vi endnu større serviceforringelser end dem, der nu er kommet på bordet, siger Lars Chemnitz, der er forhandlingssekretær i 3F's Industrigruppe.

- Vi kommer aldrig til at se en konkurrent omdele private breve i yderdanmark. Det vil de lade Post Danmark om, for det har Post Danmark pligt til. Og det vil føre til dårligere økonomi og endnu ringere service for dem, der ikke bor i de store byer, siger Lars Chemnitz.

Han foreslår i stedet, at Post Danmark får lov til at forhøje portoen.

Højere porto

- Priserne er i dag kunstigt lave, fordi politikerne har lagt et loft over dem. Fjern loftet og lad Post Danmark selv om at skabe en fornuftig forretning, siger Lars Chemnitz.

Post Danmarks de facto monopol på brevpost i Danmark har kun været seriøst udfordret af Bring Citymails postsatsning, der måtte kaste håndklædet i ringen i november sidste år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.625