IATA: Værste styrt nogensinde
Den internationale luftfartsorganisation IATA ser dog lyspunkter omkring årskiftet efter det værste fald i efterspørgslen nogensinde.
2009 har skrevet sig ind i luftfartens annaler som det værste år i branchens historie med et dramatisk fald i efterspørgslen. Mens passagertrafikken faldt med 3,5 procent set over hele året, så slog krisen langt hårdere på luftfragten, hvor efterspørgslen faldt med 10, 1 procent og lastningsgraden faldt til et gennemsnit på 49,1 procent.
- Rent efterspørgelsesmæssigt, så har 2009 indskrevet sig i historiebøgerne som det værste år nogensinde. Vi har tabt hvad der svarer til 2,5 års vækst på passagersiden og 3,5 års vækst på fragtsiden, siger IATA’s generaldirektør Giovanni Bisignani.
LyspunkterReelt har nedgangen slået hårdest i de første tre kvartaler af 2009, mens der har været tydelige tegn på bedring op mod årsskiftet. Luftfragten oplevede en vækst i efterspørgslen på 24,4 procent i december 2009 sammenlignet med december 2008. Lastningsfaktoren nåede op på 54,1 procent – pænt over årsgennemsnittet, hvor hvert andet fragtfly reelt fløj turen uden så meget som et enkelt luftpostbrev.
Efterspørgslen på luftfragt er dog fortsat ni procent under niveauet i starten af 2008, hvor efterspørgslen toppede.
Fremgangen er stærkest på ruterne over Stillehavet, der tegner sig for 60 procent af den globale vækst over de seneste 20 måneder. Her ligger efterspørgslen fortsat 8 procent under niveau i forhold til toppen.
Det ser langt værre ud i Europa, hvor luftfragtsselskaberne stadig ligger 20 procent under niveauet, da efterspørgslen var højest. Når Europa halter så langt bag efter, så skyldes det ifølge IATA, at genopretningen af den økonomiske vækst her kun sker med en gletsjers hastighed, sammen lignet med Asien.
- Luftfragtsindustrien går ind til 2010 med enorme udfordringer. Det værste er bag os, men der er langtfra noget at fejre. Tilpasningen til tabet af 2,5-3,5 års vækst vil fastholde luftfartsselskaberne på en skrap diæt hele året, hvor fokus kommer til ligge på at matche kapaciteten med efterspørgslen, siger Giovanni Bisignani.