23948sdkhjf

Mellemlaget bløder

Transportanalyktikeren John Manners-Bell forudser et betydeligt tab af knowhow og ekspertise i kølvandet på krisen.

Transportanalyktikeren John Manners-Bell forudser et betydeligt tab af knowhow og ekspertise i kølvandet på krisen.



Når transportvirksomheder i tusindvis i øjeblikket drejer nøglen om for sidste gang over hele Europa, så er det de må og mellemstore virksomheder der dør. Det store operatører på godstransportmarkedet klarer generelt krisen langt bedre end små og mellemstore virksomheder.

- Men når de små virksomheder – specielt inden for vejgodstransporten – går konkurs, så står der hele tiden nogen klar til at starte nye virksomheder. Der står bare ikke nogen færdigpakkede mellemstore virksomheder klar til at afløse de mellemstore virksomheder, der går konkurs.Da det tager mange år for en lille virksomhed at nå op på mellemstørrelse, så er resultatet at mellemlaget i hele transportbranchen bliver væsentligt mindre i de kommende år, sagde transportanalytikeren John Manners-Bell fra Britiske Transport Intelligence i dag på Transportøkonomisk Forenings årlige godskonference i Odense.

- Resultatet er at antallet af transport- og logistikvirksomheder i Europa er stort set uændret. Men meget af den erfaring og ekspertise – ofte højt specialiseret viden – der er opbygget gennem årene i de mellemstore virksomheder, den forsvinder. Det rammer både transportkøberne, der får sværere ved at finde den ekspertise, de har behov for og som kommer til at leve med et mindre udvalg. Det rammer faktisk også de store transport- og logistikvirsomheder, der i stor udstrækning bruger de mellemstore transportører som underleverandører, sagde John Manners-Bell.

Den britiske transportekspert, der er opvokset i en lille speditør- og vognmandsforretning, har en bred praktisk erfaring fra flere af Europas største transportvirksomheder, kombineret med akademisk grader. Han er stifter og medejer af transportanalyseselskabet Transport Intelligence, der foretager markedsundersøgelser.

Bleg fremtid

Han erkendte, at transportbranchen – igen med vejgodstransporten i spidsen – kæmper med små overskudsgrader. Et forhold som næppe kommer til at ændre sig markant i de kommende år.

- Man har også politisk erkendt, at det er et problem. EU har eksempelvis skærpet kravene til vejgodstransportvirksomheder. Ledelsen skal besidde bestemte kvalifikationer og der stilles også krav til virksomhederens soliditet. Det vil udelukke en del af dem, der hidtil har forsøgt sig i branchen. Men sektorens evne til at tjene penge vil ikke forbedre sig markant i de kommende år.

Han konstaterede som makroanalytikeren Niels Rønholt fra Jyske Bank havde gjort tidligere, at det værste ser ud til at være ovre.

- Men der er store udfordringer for branchen i de kommende år. Vækstraterne bliver lave og omkostningerne vil formentlig stige. Renten kommer til at stige og det gælder også brændstofomkostningerne. Spørgsmålet er naturligvis, hvor meget volumen kommer til at stige og hvornår. Groft sagt, så er der tre scenarier. I bedste fald, så holder omkostningerne sig i ro, mens volumener stiger. Mere realistisk så vil både omkostninger og volumen stige i takt med at væksten vender tilbage. I værste fald, så vil volumen stagnere omkring det nuværende niveau, samtidig med at omkostningerne stiger. Det vil simpelthen være katastrofalt for branchen, fordi så mange virksomheder allerede er presset til grænsen, sagde John Manners-Bell.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063