Selvkørende vognmænd undgår dyneløfteri
EU-forslag om at underlægge selvkørende vognmænd arbejdstidsregler faldt i Europaparlamentets transportudvalg.
Parlamentets transportudvalg forkastede i går onsdag et udkast til betænkning, der anbefaler at lade selvkørende vognmænd omfatte EU’s arbejdstidsregler. Betænkningen fra det belgiske parlamentsmedlem Said El Khadraoui skulle igennem flere EU-instanser – herunder formuleringen af et egentligt direktivforslag i EU-Kommissionen før den ville få praktisk effekt. Men betænkningen blev så at sige kvalt i fødslen af El Khadraouis parlaments-kolleger.
Beslutningen hilses velkommen i Dansk Trnsport & Logistik, der betegner forslaget som et oplæg til decideret dyneløfteri over for de selvkørende vognmænd.
Betænkningen lagde op til, at de selvkørende vognmænd skulle omfattes af arbejdstidsreglerne. Et lille plaster på den stramme regulering var løftet om, at vognmændene kunne registrere op til en times administration ugentligt uden om arbejdstidsregnskabet. Men flertallet i transportudvalget afviste oplægget, fordi man anså det som første skridt på en glidebane, der ville resultere i kvælende kontrol af alle selvstændige erhvervsdrivende.
Kampen fortsætter
- Flertallet af talerne i Transportudvalget gav udtryk for, at denne tilgang i praksis vil være næsten umulig at kontrollere og derfor ikke vil bringe andet end ekstra unødig administration. Det er vi meget tilfredse med i DTL. Sammen med vores selvkørende vognmænd i DTL har vi i flere år arbejdet imod denne unødige overadministration, så vi er selvsagt tilfredse med, at både Transportudvalget og Udvalget for Beskæftigelse og Sociale anliggender i Parlamentet i denne uge har arbejdet i DTLs retning, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Han advarer dog mod at løfte armene for tidligt.
- Dette er som en fodboldkamp. Det kan godt være, at de selvkørende i denne uge har scoret endnu et par mål i kampen og lige nu har en føring. Men der skal scores flere mål endnu, før kampen er afgjort, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Sagen skal igen behandles i de to Parlaments-udvalg i slutningen af februar, og senere skal hele Parlamentet stemme om et endeligt forslag.
”I DTL vil vi og de selvkørende derfor fortsætte arbejdet med at gøre vores holdning klar over for parlamentarikerne og specielt over for medlemmerne af beskæftigelsesudvalget. Forhåbentlig vil det resultere i, at vi ender med et forslag, som afspejler Kommissionens forslag og fritager de selvkørende for reglerne om arbejdstid,” siger Søren Hyldstrup Larsen.
De selvkørende fik også i denne uge støtte af den internationale transportorganisation, IRU. Organisationens udvalg for sociale sager besluttede nemlig, at IRU kan støtte forslaget om, at selvkørende som udgangspunkt ikke skal være omfattet af reglerne for arbejdstid.
Det betyder, at IRU nu vil kunne kaste sig ind i kampen på samme side som DTL.