23948sdkhjf

Tyske hug til Eurotunnel

DB: Det er alt for dyrt at sende godstog under Den Engelske Kanal.

DB: Det er alt for dyrt at sende godstog under Den Engelske Kanal.



Den fransk-britiske kanaltunnel kæmper med rentabiliteten og finanskrisen har ikke gjort det nemmere for det konstant kriseramte prestigeprojekt, der allerede er gået fallit en gang.

Sidste år faldt passagertrafikken med hele 40 procent.

Til gengæld er det lykkedes driftsselskabet Eurotunnel at begrænse faldet i fragtvolumen til fem procent – et tal, der viser at Eurotunnel reelt har vundet markedsandel på et kriseramt fragtmarked.

Men fremgangen imponerer ikke hos Deutsche Bahn, der har en ambition om at opbygge et Europa-dækkende fragtnetværk på skinner. Her mener man, at det er alt, alt for dyrt at sende godstog gennem tunnelen.

Det er den afgående vicedirektør i DB Schenker Rail, Keith Heller – der tidligere ledede britiske EWS i Storbritannien – der er ude med riven. Han mener, at prisen på 3.000 pund sterling per tog udgør en alvorlig hindring for udrulingen af et levedygtigt europæisk godstogsnetværk. Prisen er så høj, at det reelt er umuligt at konkurrere med andre transportformer på de lange distancer i Europa, mener Heller.

Britiske Transport Intelligence fremhæver godsbanedriften i USA som et forbillede, fordi godstogene her kan operere langt mere frit, sammenlignet med Europa, hvor liberaliseringen af godsbaneområdet stadig støder på mange barrierer trods store fremskridt i de sidste 10 år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062