Intet dobbeltspor til Femern-broen
Tyskland har ikke råd til dobbeltsporet jernbaneforbindelse fra Lübeck til den kommende Femern-bro.
Den dansk-tyske aftale om en fast forbindelse over Femern Bælt begynder at smuldre på tysk side. Mens Danmark har ansvaret – og risikoen – for økonomien for selve broforbindelsen mellem Lolland og øen Fehmarn – så har Tyskland lovet at udbygge vej- og jernbaneforbindelsen mellem Lübeck og broen.
Nu viser et hemmeligt notat for Deutsche Bahn, at Tyskland slet ikke har råd til at udvide det eksisterende enkeltspor fra Lübeck til Fehmern til to spor, som aftalt med Danmark. Det skriver dagbladet Ingeniøren med Frankfurter Rundschau som kilde.
Notatet fra Deutsche Bahn-direktøren Rüdiger Grube, opremser i alt 12 jernbaneprojekter, som Forbundsregeringen og Forbundsdagen har lovet tyskerne, der under ingen omstændigheder er råd til.
Nummer to på listen er den 89 kilometer lange jernbaneforbindelse fra Bad Schwartau nord for Lübeck til Femern broen, der skal gøres dobbeltsporet.
Notatet fra DB-chefen påpeger, at mere en 60 projekterede jernbaneprojekter reelt er voldsomt underfinansieret. Frankfurter Rundschau oplyser, at der mangler et to-cifret milliardbeløb i euro.
PengefiskeriDen tyske forbundstrafikminister Peter Ramsauer har afvist ethvert kendskab til listen fra DB og har ifølge Der Nordschleswiger betegnet artiklen som en ”gang vrøvl og ballade”.
Ifølge den dansk-tyske Femern-aftale, så skal udbygningen af jernbaneforbindelsen være gennemført senest syv år efter broforbindelsen er åbnet – efter planen i 2018. Det vil sige, at Forbundsregeringen har mindst 15 år til at gennemføre udbygningen af banestrækningen. En lang tidsfrist, som Tyskland har fået, fordi pengene skal komme for den slunkne tyske forbundsstatskasse.
Artiklen i Frankfurter Rundschau bærer alle kendemærker, på en historie, der er lækket som led i det politiske spil om infrastrukturmidlerne. Jernbanelobbyen i Allianz pro Schiene står da også klar med skarp fordømmelse af underfinansieringen i almindelighed og det påståede svigt i forhold til aftalen med Danmark i særdeleshed.
- Det er pinligt og uacceptabelt, at Tyskland vil løbe fra aftalen med Danmark om jernbanen til Femern-broen og fra aftalerne med andre lande om andre banestrækninger. Tyskland har folkeretligt forpligtet sig til udbygningen. Nu må finansieringen stilles til rådighed, udtaler Allianz pro Schienes formand Klaus-Dieter Hommel.