23948sdkhjf

Paccar klar med nye motorer

Farvel til de populære gule motorer og goddag til SCR og AdBlue.

Farvel til de populære gule motorer og goddag til SCR og AdBlue.



Paccar-koncernen introducerer sine egne motorer i sine prestigefyldte nordamerikanske lastvognsmærker Kenworth og Peterbilt. Dermed er en stor drøm bristet for alle amerikanske chauffører og vognmænd. De har nærmest pr. definition altid haft den gule motor – Caterpillar-dieselmotoren - øverst på ønskelisten, når der skulle afgives ordre på en ny lastvogn.

Men de nye miljønormer har indhentet motorerne med gammel teknologi og Paccar introducerer nu Paccar MX motor, som allerede kendes fra de europæiske Paccar-lastvogne DAF. Mere end 125.000 Paccar MX dieselmotorer er med succes i drift i DAF lastvogne verden rundt.

- Paccars 50 års erfaring i udvikling og fabrikation af motorer har slået koncernens navn fast som en af de ledende producenter af dieselmotorer i verden, siger Jim Cardillo, der er øverste chef ved Paccar koncernen.

Både EGR og SCR

Paccar MX-motorserien er konstrueret til at imødekomme miljønormen EPA 2010 og motorserien har allerede kørt over 50 millioner test-miles under strenge påvirkninger i Nordamerika. Motorserien, der er baseret på en sekscylindret rækkemotor findes tilgængelig på det amerikanske marked i segmentet fra 380 til 485 hk, og med et drejningsmoment på op til 2400 Nm.

For at kunne klare den hårde miljønorm EPA 2010 er Paccar MX udstyret et elektroniskstyret højtryks brændstofindsprøjtningssystem, der giver en fin brændstoføkonomi og samtidig en ren udstødning. Udstødningen bliver renset ved hjælp af en kombination af EGR (udstødningstilbageførsel) og en SCR-katalysator, som kræver tilsætning af AdBlue. Dermed træder både USA og Canada m.fl. amerikanske lande i rækken af lande, hvor SCR-katalysatorer og AdBlue nu er hverdag i transportbranchen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078