UPS bringer Vipp tættere på nye kunder
Over Atlanten: Den verdensomspændende pakkegigant leverer logistikløsning til dansk designvirksomheds USA-fremstød.
Af Gwyn Nissen
Dansk design har altid været eftertragtet verden rundt og seneste skud på stammen af danske succeser i udlandet er Vipp, der blandt andet fremstiller den velkendte skraldespand med vippe-låg.
Men det er ikke nok, at have et godt produkt, når man som danske Vipp vil over Atlanten – logistikken skal følge med. Her har Vipp fundet sammen med den verdensomspændende UPS-koncern om en helhedsløsning.
Vipp har opbygget det amerikanske marked gennem de seneste to år med salgschef Kasper Egelund, der er barnebarn af Vipp-grundlægger Holger Nielsen, i spidsen.
- Vi ønskede en ”one stop solution”. Vi ville købe en effektiv supply chain, hvilket betyder at alt fra lager til indfortoldning klares af én leverandør, forklarer Kasper Egelund.
Kravene fra Vipp var desuden, at helhedsløsningen var konkurrencedygtig i forhold til, at den danske virksomhed havde valgt f.eks. tre forskellige leverandører, til at tage sig af hver sin ”bid” af forsyningskæden.
Kasper Egelund peger på, at logistikløsningen også var en vurdering af, hvordan organisationen i USA kan arbejde mest effektivt.
- At vi kan købe en effektiv supply chain-løsning a la ”plug and play” fra UPS, betyder meget.
Vi kan i stedet bruge tiden på salgsaktiviteter og på at opbygge markedet, siger Kasper Egelund. Han lægger ikke skjul på, at han forventer, at UPS agerer som virksomhedens supply chain manager og dermed skal være med til at udvikle Vipps logistik.
Kasper Egelund ser da også yderligere udviklingspotentiale i aftalen med UPS.
- Det gode ved UPS er, at de er et it-firma - ikke blot et transportfirma. Så efterhånden som vi vokser, er jeg overbevist om, at de qua deres størrelse og teknologifokus hele tiden vil være to skridt foran vores og kundernes behov, siger Vipps salgschef i USA.
Anden rolleVipp og UPS i Danmark havde allerede i en årrække gjort forretning sammen på forskellige områder – ikke mindst indenfor ekspres-fragt, som er det, UPS er mest kendt for.
- Derfor foreslog jeg Kasper, at han tog en snak med UPS i USA, fortæller Frank Buchmann, regional salgschef for UPS på Jylland/Fyn.
UPS er en af de største spillere inden for logistik world wide, og normalt er virksomheden herhjemme ikke kendt for fuldintegrerede lagerløsninger kombineret med luft-/søfragt og distribution.
Men i USA har UPS et helt andet set-up med store lagre med mulighed for lagerløsninger lige fra mindre virksomheder til store koncerner, som UPS styrer hele lageret og distribution.
- Derfor synes jeg, at det var nærliggende, at Vipp brugte UPS, i stedet for at skulle investere i egne lagerfaciliteter og medarbejdere. Det er både dyrt og besværligt, og i en opstartsfase kan pengene bruges bedre andre steder, siger Frank Buchmann. Desuden er logistikken ofte meget resursekrævende i et lille firma og kan være det, der slår benene væk under én. I stedet kan Vipp koncentrere sig om at markedsføre og sælge deres produkter.
LøsningenVipp benytter sig af UPS Trade Direct Ocean, der inkluderer etikettering, fragttransport, fortoldning
og pakkeleveringsservices samt fakturering.
UPS henter Vipp-produkterne på lageret i Nørre Alslev på Falster, bringer dem til København, toldklarerer dem og opbevarer dem indtil varernes afgang med et skib. Når varerne ankommer til USA er det overflødigt at pakke dem ud – i stedet sendes Vipp-produkterne straks videre til kunderne gennem UPS’ omfattende distributionsnetværk i hele USA.
Derudover forsyner UPS Vipp med produkter til et mellemlager med højfrekvente varer ved New York.
- For andre nystartede virksomheder i USA kan jeg bestemt anbefale denne model, siger Kasper Egelund.
VippVipp er et designfirma med base i København og går helt tilbage til 1939, hvor Vipps grundlægger, Holger Nielsen, fremstillede den første pedalspand til sin kone Maries hårsalon.
Pedalspanden blev så stort et hit blandt salonens kunder, at Holger indenfor kort tid igangsatte en reel produktion af spandene.
Siden da har Vipps pedalspande samt en lang række af andre eksklusive produkter stået som ikoner indenfor dansk design, og er blevet fast inventar i danske hjem, kontorer, sygehuse, hoteller og arkitektoniske projekter.
I dag er spanden en international designklassiker - og i november 2009 blev den optaget i arkitektur- og designkollektionen på The Museum of Modern Art i New York.
Vipps ikoniske pedalspande bliver stadig samlet ved håndkraft i firmaets produktionsfacilitet i Nakskov. I dag sælges Vipps produkter i over 20 lande. Virksomheden har på nuværende tidspunkt 32 ansatte.
gn@transporttidende.com