Relationer skaber forretning
Transport ikke nok: Danske logistikudbydere skal i fremtiden også være med til at lægge strategien for deres kunder.
Af Gwyn Nissen
Der er masser af forretningspotentiale for danske transport- og logistikvirksomheder i at udvikle allerede eksisterende kundeløsninger. Det mener professor Britta Gammelgaard fra Copenhagen Business School.
Hun peger på, at forskning fra Tyskland viser, at der er et uudnyttet potentiale i at udvikle relationerne med sine kunder.
- Hvis det går højt, så reagerer transport- og logistikvirksomhederne på henvendelser fra kunden. Men derfra og til en situation, hvor logistikudbyderen selv udvikler kompetencer, ser muligheder på kundens vegne og går ind i en tættere dialog omkring forbedringsmulighederne, er der endnu et stykke vej, siger Britta Gammelgaard.
Om det også er tilfældet herhjemme er der endnu ikke lavet undersøgelser omkring. Men stående overfor danske speditører og transportvirksomheder peger professoren på, at det er et spørgsmål den enkelte virksomhedsleder kan stille sig selv.
- Virksomhederne skal væk fra at tænke operationelt og i stedet tænke supply chain management og hvordan de kan forbedre de strategiske relationer med kunderne, siger Britta Gammelgaard.
Hun vurderer, at transport- og logistikbranchen i dag først og fremmest ser sig selv om leverandør og producent af transportydelser – og ikke som et servicefag.
Tættere båndEn af grundene til at udvikle eksisterende kundeforhold skal også hentes fra tysk forskning. Her viser undersøgelser, at 80 procent af erhvervslivet nemlig allerede har outsourcet sin logistik.
- Der er altså ikke mange nye kunder at hente ved outsourcing. I stedet skal man fravriste dem fra kolleger, hvilket i nogle tilfælde kan være svært, hvis der i forvejen er tætte relationer mellem parterne, påpeger Britta Gammelgaard.
Derfor er det ifølge CBS-professoren oplagt, at udbygge allerede eksisterende aftaler i et forsøg på at fastholde kunder og øge forretningen.
Hun peger endvidere på, at kunde og logistikudbyder knyttes tættere sammen ved at integrere kommunikation og it-systemer, opbygge logistiksystemer og samarbejde omkring strategien.
Det gør ønsket og måske behovet for at skifte til en anden leverandør mindre attraktivt, når tingene udvikles i fællesskab.
Bedste artikelBritta Gammelgaard har udviklet en model i forhold til at udvikle de strategiske relationer mellem logistikudbyder og kunde.
Det handler blandt andet om forberedelse: Logistikudbyderen skal blandt andet indsamle informationer om kunden inden et møde. Herefter lægges der op til en dialog og brainstorming om, hvordan paterne kan skabe den bedste løsning sammen.
- I en forhandling er der ofte tale om en dig-mod-mig-situation, men her skal der være en udviklingsdialog, hvor begge parter tænker ”out of the box”, påpeger Britta Gammelgaard.
Første skridt efter en eventuel aftale er, at der opnås en organisatorisk læring i forbindelse med implementeringen. Det vil sige, at nye services og nye måder at gøre tingene på, skal tilbage til logistikvirksomheden som ny viden, så denne kommer ud af samarbejdet på et højere vidensniveau.
- Det sker ofte ikke i logistikvirksomheder. De nye ting sker decentralt hos kunden, som oftest kun har kontakt med logistikudbyderens sælger. Det betyder, at en god og innovativ løsning ikke kommer andre kunder til gode, forklarer Britta Gammelgaard.
Artiklen om emnet fik i fjor i øvrigt en pris som bedste artikel i Journal of Business Logistics.
BarriererHvor er barriererne i denne proces?
- De er i virkeligheden inde i hovedet på folk. Det handler om at tænke anderledes. Hvis man gør det, begynder man måske at tænke mere systematisk på sin egen rolle i supply chain – nemlig at det er en vigtig rolle, måske vigtigere end nogensinde, siger Britta Gammelgaard.
Hun peger på, at ikke mindst globaliseringen stiller stadig større krav til logistikken, da varer til et produkt i dag kan komme fra flere lande eller verdensdele på én gang.
- Det kræver langt større koordination i virksomhederne og det er logistiksektoren, der skal løse disse udfordringer, vurderer hun.
Britta Gammelgaard læger ikke skjul på, at nye måder at tænke logistik på, til dels også kræver andre kvalifikationer i transport- og logistikvirksomhederne.
- Selvfølgelig skal kompetencen op på et højere niveau, fordi der skal arbejdes og tænkes mere strategisk. Man skal kunne se mulighederne i den enkelte kunde, men selvfølgelig også se nye muligheder og markeder, siger Britta Gammelgaard.
FrontløberHun peger på, at det i fremtiden ikke længere er nok at levere en praktisk løsning på transport.
- Men hvis vi i dag beder logistikbranchen om hjælpe med de strategiske målsætninger i virksomheden, så er der ikke mange, som kan sætte sig ind i den situation, siger Britta Gammelgaard.
Hun mener derfor, at det er et oplagt område, hvor Danmark har en mulighed for at være foran, hvis branchen tager udfordringen op.
- Det største logistikland i verden er nok Tyskland, men selv her er innovationstanken ikke overvældende. Sammenlignet med andre brancher bruges der meget lidt krudt på innovation, og derfor har vi i den hjemlige logistikbranche nu en mulighed for at komme på forkant i den internationale konkurrence, mener CBS-professoren.
Britta GammelgaardBritta Gammelgaard har gennem sin forskningskarriere gjort sig bemærket på en række fronter inden for transport og logistik. Hun har været en brobygger mellem den erhvervsøkonomiske og den mere tekniske transport- og logistikforskning, virket aktivt for at få sat innovation i transport- og logistiksektoren på den internationale forskningsagenda, samt forsket i den hastigt voksende tredjeparts logistik, der har forandret ikke bare transport- og logistiksektoren, men også handel og industri.
Britta Gammelgaard har også udmærket sig ved forskning, der blandt andet har ført til en model til fremme og styring af proces-innovationer i transport- og logistiksektoren.
Britta Gammelgaard har publiceret en række artikler i førende internationale transport- og logistiktidsskrifter, har samarbejdet med fremtrædende amerikanske logistikforskere og er aktiv som redaktionsmedlem og anmelder i internationale tidsskrifter.
Hun har været særdeles aktiv i udviklingen af de nordiske forskernetværk NOFOMA og NORDLOG, og har udgjort en prominent figur i den USA-baserede interesseorganisation Council of Supply Chain Management Professionals.
På undervisningssiden har prismodtageren gennem 10 år været studieleder på HD-studiet i Supply Chain Management. Under Britta Gammelgaards ledelse er studiet blevet grundlæggende moderniseret, og med virkning fra efteråret 2009 er der blevet indført et nyt valgfag i International Shipping og Transport, som er dedikeret til transportsektoren.
I fjor fik hun Hedorfs Fonds Pris for Transportforskning på 75.000 kroner.
gn@transporttidende.com