Vinteren er hård ved forbruget
Vinterføret og belastningen er afgørende faktorer på forbruget.
Af Finn Bjerremand
Det er ikke gratis at slæbe et modulvogntog i sne og is op gennem Norden. Det kan chauffør Flemming Rasmussen fra vognmandsfirmaet Peter Petersen & Søn i Horsens tale med om. Han besøger Finland en gang om ugen med sit modulvogntog. Turen går fra Horsens op gennem Sverige og med færge over til det sydlige Finland, hvorfra turen går rundt i Finland og retur.
Trans Inform har fået forbrugstallene for Flemmings MAN TGX for en periode midt i vintertiden, hvor vejene mange steder har været dækket af sne og is.
TGX, der er en treakslet version med rigtig bogie, er udstyret med en Euro-4 motor, der bl.a. anvender EGR (udstødningstilbageførsel) for at kunne leve op til emissionskravene i Euro-4 normen.
På en strækning over 4608 km har vognen forbrugt 2306 liter diesel, hvilket svarer til en forbrugsfaktor på 1,99827 – altså små to kilometer pr. liter brændstof.
- Vognen plejer at ligge med et forbrug på omkring 2,20 km pr. liter i sommerhalvåret, så man kan roligt konkludere at vinteren belaster på dieselforbruget, siger vognmand Jesper Petersen, der også gør opmærksom på, at det har betydning hvor store læs modulvogntoget har med.
Jesper Petersen er tredje generation i vognmandsfirmaet Peter Petersen & Søn, der blev stiftet i 1951, og som han trådte ind i som medejer i 1998, for helt at overtage firmaet i 2007. Vognmandsfirmaet kører på Finland med to vogne, mens seks vogne kører national distribution.
fba@transinform.com