23948sdkhjf

Volvo klar med EPA 2010

Ingen vej tilbage: SCR-katalysatorer og AdBlue bliver også hverdag i Nordamerika.

Ingen vej tilbage: SCR-katalysatorer og AdBlue bliver også hverdag i Nordamerika.



Af Finn Bjerremand

Volvo har leveret den første lastvogn, som er miljøcertificeret efter den strenge nordamerikanske miljønorm EPA 2010. Dermed har miljøteknologien med SCR (selective catalytic reduction) og dermed tilhørende anvendelse af produktet AdBlue for alvor holdt sit indtog på det nordamerikanske lastvognsmarked.

De første nye Volvo lastvogne med EPA 2010-motorer blev leveret til Talon Logistics, Inc. i USA. Talon Logistics har været pionerer i felttests af avanceret emissionskontrolteknologi. I de seneste syv år har selskabet testet løsningen med SCR-katalysatorer i sin egen lastvognsflåde. Selskabet har i alt afgivet ordre på 23 af disse Volvo VN-lastvogne.

Miljønormen EPA2010 er en af de strengeste miljønormer i verden.

- EPA2010 er en meget strengere norm end både Euro 5 og EEV. Sammenlignet med Euro 6 ser det ud som om EPA2010 indeholder de strengeste emissionskrav, men i realiteten er Euro 6 en strengere miljønorm, siger Astrid Drewsen, der er produktchef ved Volvo Powertrain i Göteborg. Det skyldes dels de forskellige testcyklus som kræves i Europa sammenlignet med USA for at kunne certificere motorerne, dels også at der i Euro 6-normen indeholder mange flere randkrav til hvornår emissionskravene skal være opfyldt.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063