23948sdkhjf

Det ligger i dine arbejdsgange

Enig, det virker umiddelbart kedeligt og tungt, men der er bare ingen vej uden om, hvis branchen skal have en fortjent bedre bundlinje.

Enig, det virker umiddelbart kedeligt og tungt, men der er bare ingen vej uden om, hvis branchen skal have en fortjent bedre bundlinje.



Af Claus Jensen

Det må vente. Jamen, jamen og jamen, der er jo noget der er vigtigere, siger den travle og erfarne leder, som altid er på vej ud af døren. I enhver transportvirksomhed er der naturligvis specifikke ledelsesproblemer og daglige opgaver, som umiddelbart skal løses – ting, som altid ”kun” lederen kan klare og så må det med ”arbejdsgange” kigges på når der er mere tid.

Problemet vokser uden fokus. Problemet er bare, at organisationerne ikke venter på, at lederen tager sig tid til at analysere og optimere arbejdsgange. Hvis ikke dette område får fokus, så lever organisationerne sit eget liv og bliver med tiden låste, ineffektive og usammenhængende.

Den manglende attention på organisationens arbejdsgange medfører også dårligere udnyttelse af virksomhedens IT-system.

IT og arbejdsgange. Der er en naturlig kobling mellem arbejdsgange og IT. Det skyldes, at forretningssystemet bliver en større og større del af arbejdsgangene. Det stiller stigende krav til at ledelse, organisationen og IT spiller effektivt sammen.

Kodeordet er, at der skal tænkes i sammenhænge og ikke i enkelte opgaver. At ændre tankegange og arbejdsgange kræver tid, men det giver også bedre bundlinje, så det er bare med at komme i gang.

Erkendelse og handling. Det hele begynder med, at bestyrelse og topledelsen kan se lyset. De skal være fuldt ud overbevist om, at de kan tjene penge på en bedre styring af deres arbejdsgange og deres IT system.

Det kan så sandelig være en svær erkendelsesproces - specielt, hvis lederen ikke føler sig på ”hjemmebane”, når vi taler om IT og organisation.

Dertil ses ofte, at ledelsen føler sig låst fordi en eller flere i deres organisation blokerer for forandringer. Det kræver i mange situationer mod at skære igennem, men det er min erfaring, at det i de fleste tilfælde er bedre, at gøre noget end at afvente og se tiden an. Selvfølgelig skal tingene gøres med rettidig omhu, men handling er nu engang stærkere end ord.

Det er ikke en skam at få hjælp. Desværre føler mange ledere, at de skal kunne det hele, men det er ikke en skam, at få hjælp til at få sine arbejdsprocesser til at hænge bedre sammen.

I den forbindelse, kan det være fornuftigt, at få hjælp ude fra, til at effektivisere ens forretning. Det er mange gange en ”tovholder” som virksomhederne har brug for. Én, som kan koordinere mellem deltagerne, projektstyre og sætte tempo på opgaverne og endelige bistå med ekstra ressourcer når der er brug for det.

Det min erfaring, at de fleste projekter falder på manglende ressourcer i organisationen. Et godt råd er derfor ikke at ”sætte flere skibe i søen end der er kaptajner”.

Bedre bundlinje er mulig. Den danske transportbranche har dyre lønninger og højere omkostninger end vores konkurrenter. Så hvis ikke vi skulle kunne tjene penge på at effektivisere vores arbejdsgange, så ved jeg ikke hvem der skulle.

Der er ingen gyldig undskyldning, da det er sund fornuft, at tjene penge på at få tingene til at arbejde bedre sammen.

Det er derfor min opfordring, at branchen kommer i gang på dette felt, uanset hvilke barrierer der måtte være. Ja, jeg ved at transportbranchen er præget af mange konkurser, dårlige resultater og stor priskonkurrence, men det gør det bare endnu mere vigtigt, at der handles nu.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063