SMS er et uundværligt redskab
Kæmpeudvikling inden for de seneste ti år, hvor sms’ens muligheder inden for erhvervslivet er blevet udviklet.
Af Finn Bjerremand
Kommunikationsniveauet har ændret sig radikalt de sidste 35 år. Jeg husker hvordan det var tilbage i 70erne, da jeg begyndte som eksportchauffør. Aftalen med min daværende arbejdsgiver var dengang, at jeg skulle ringe hjem fra en telefonboks eller en f.eks. en tankstation, dagen før jeg ankom til Danmark, så de kunne finde en ny transportopgave til mig.
Samtidig skulle chaufføren altid forsøge at låne telefon ved aflæsningsstederne eller læssestederne, hvis man da ikke lige var i et land hvorfra det ikke dengang var muligt at ringe direkte hjem. Ofte var man nødt til at komme til et postkontor, som så kunne bestille en samtale.
Kunne man låne en telex ved et aflæssested var det utrolig heldigt, for så kunne man få en skriftlig lasteinstruks.
En ung chauffør vil i dag være helt lost, hvis ikke der fandtes en mobiltelefon, og i dag vinder mobilen mere og mere indpas i erhvervslivet – ikke kun til samtaler, men også med kommunikation via sms.
Enkel opstartEt softwareprogram og en internetforbindelse, så er man i gang med systemet CoolSMS, der helt og holdent kommunikerer over mobiltelefonernes sms-system. Dermed er der ingen investeringer i hardware, fordi alle virksomheder i forvejen har både computere med internetopkobling og alle medarbejdere er som regel udstyret med en mobiltelefon.
Systemet anvendes allerede af mange forskellige virksomheder. En af de transportvirksomheder, der har benyttet systemet gennem længere tid, er AutoBude A/S i Vejle.
- Det har både givet en roligere og lettere hverdag her i administrationen, siger direktør Brian Pedersen. Nu undgår vi alle mulige fejltagelser ved lasteinstrukser til chauffører. Tidligere sad vi og stavede os igennem over telefonen og alligevel forekom der ofte fejl i ordrenr og adresserne.
Hurtig kontaktSMS-løsningen ved hjælp af computeren anvendes også til at sende generelle meddelelser til alle de ansatte, så som mødeindkaldelser, besked om fejlmeldinger på f.eks. trailere o.s.v.
Det er en hurtig måde, at komme i kontakt med medarbejderne på: en meddelelse er ude mindre end et minut efter, at der er trykket på send.
Faktisk garanterer CoolSMS, at sms’en er ude inden for 25 sekunder. Det betyder at en chauffør med sin lastvogn ikke når at køre for langt væk, hvis vognen f.eks. skal vende og køre mod en anden destination m.v.
Hos AutoBude kører systemet op mod et C5 bookingsystem fra Transsoft. Når ordren er tastet ind i systemet og disponering er lagt fast til et bestemt køretøj, sendes ordren ud på en sms til chaufføren og samtidig går ordren videre i C5 systemet, hvor den bliver faktureret.
Nye mulighederCoolSMS A/S har som de første i Danmark mulighed for at tilbyde deres kunder Extended Numbers. Et såkaldt udvidet nummer, giver mulighed for at modtage sms-beskeder på et almindeligt telefonnummer. Dog med den forskel fra et normalt mobilnummer at disse numre er 12 cifre lange. Det betyder, at der er mulighed for at tilbyde kunden mere end et nummer, på samme løsning.
Det er også muligt at få koblet f.eks. lønoplysninger og brændstofinformationer på, så chaufføren fra sin mobil vis sms-løsningen kan sende disse data hjem til virksomhedens administration. Derved kan der spares meget papirarbejde og informationer bliver afsendt med det samme.
- Der er uanede muligheder, det er kun et spørgsmål om at kunden er i stand til at skitsere sit behov, så kan vi skrue en løsning sammen, siger salgschef Mikkel Overgaard fra CoolSMS A/S, der hører hjemme i Koldingområdet.
CoolSMS A/S, der har 8 medarbejdere, har i dag en markedsdel på 85 procent af alle sms’er, der bliver udsendt via web i Danmark.
fba@transinform.com