Elefanten snor sig gennem byen
Til distribution og fragt er en kort citytrailer ofte en suveræn løsning
Af Finn Bjerremand
Når pakkerne og de mindre forsendelser skal køres ud inde i byerne er det smart at have et køretøj, der både kan rumme meget gods og samtidig kan smøge sig gennem de smalle gader og snævre indkørsler.
Til dette formål kunne man så vælge en lang forvogn, men så er man bundet af investeringen i vognen, og skal det så være en to eller en treakslet lastvogn?
I stedet kan man vælge en trailerløsning og med mulighed for at bygge en trailer, så den både kan anvendes af en to- eller treakslet trækker, opnår man en meget stor fleksibilitet på lasteevnen. Traileren har også den fordel, at den kan kobles af, så trækkeren kan køre ud og løse andre opgaver med en hel anden trailertype. Fleksibilitet er et vigtigt forhold i dag, hvor omstillingsevnen er et af de vigtigste parametre, hvis man vil overleve i transportbranchen.
En trailer med en eller flere styrende aksler er også god til at sno sig gennem trafikken. Derfor er en en-akslet citytrailer ofte en hel suveræn løsning. Det er også en af grundene til at transportfirmaet Møibæk Nielsen Fragt ApS i Hem ved Skive kort før årsskiftet fik leveret en ny en-akslet citytrailer fra Schmitz Cargobull.
– Det har ellers ikke i lang tid været mulig at få leveret en citytrailer fra den store trailerproducent, siger vognmand Walter Nielsen.
Men sidste år lykkedes det alligevel at få Schmitz Cargobull til at genoptage produktionen, efter at man i mange år ikke har produceret denne trailertype.
– Jeg har næsten altid udelukkende anskaffet mig nye trailere fra Schmitz Cargobull og altid været godt tilfreds med produkterne, så derfor var det også naturligt at citytraileren, der anvendes til fragtkørsel og mange andre forskellige transportopgaver, blev en Schmitz, siger Nielsen.
Rummer 27 pallerDen nye trailer rummer 27 paller og har styring på bagakslen med en samlet totalvægt på 25 ton. Traileren er bygget med et maksimalt kongeboltstryk på 15 ton og kan derfor anvendes til at køre efter en treakslet trækker.
Med en egenvægt på 6.500 kg giver det en maksimal lasteevne på 18.500 kg, hvilket er et godt stykke over det, der til sammenligning er muligt at nå med en treakslet forvogn.
Chassiset er et typisk Schmitz-chassis, der er galvaniseret og boltet sammen. Der er således ingen svejsninger. Denne løsning har Schmitz Cargobull med stor succes benyttet sig af siden juni 2004, hvor den sidste svejsede standardtrailer kørte ud af porten ved fabrikken i Altenberge. Galvaniseringen sikrer at chassiset ikke ruster op, som det ofte skete i ”gamle dage”. Chassiset har en opbygningslængde på 11.050 mm, hvorved der er plads til 27 EUR-paller i bunden.
Akslen er en 10 ton SAF-aksel med skivebremser og udstyret med tvillingehjul i størrelsen 275/70 R 22,5. Akselophænget er et luftaffjedringsaggregat fra SAF, der er placeret under chassiset på en selvstændig akselkonsol med en drejekrans.
Styringen, der er et hollandsk Tridec-system, sker ved hjælp af en kile ved kongetappen, hvorfra styrebevægelserne transmitteres hen til sættevognens aksel.
Egen liftBremsesystemet er et EBS 2S/2M anlæg, som selvfølgelig er udstyret med RSS (Roll-Stability-System). I bagenden af chassiset er der monteret en 2,5 ton Zepro lift, så chaufføren selv kan laste eller losse det meste af godset.
En 28 mm stærk bund er beregnet til et maksimalt tryk på 7100 kg pr m2. Forsmækken er bygget i en højde på 2400 mm, hvor der er indvendige hjørner i stål og en indvendig beskyttelsesplade i stål på 750 mm i højden.
Begge bagstolper er konstrueret i stål og udstyret med indvendige presenningsstrammere. På begge sider er der tre sidestolper med fire holdere til sidebrædder, mens taget er et Schmitz skydetag af typen Schmitz Safety Roof, der åbnes fra bagenden. I begge forstolper er der også presenningsspændere.
Læssehøjden er i bagenden ca 1,2 meter, hvorved traileren passer til de gængse højder ved ramper m.v. Støttebenene er fra producenten Jost med halvrund fod med plade og er til betjening fra den ene side.
I yderkanterne i begge sider er der indfældet ti surringsøjer, så det er muligt at surre godset sikkert og forsvarlige under kørslen. Under venstre side af bunden er der monteret en værkstøjskasse i plast – et uundværligt udstyr.
Nydeligt produktCity-gardintraileren er et nydeligt produkt med en høj grad af finish, der rundes af med en typisk danskudseende bagende med fire trekammerbaglygter, to baklygter samt to slingrelys og to nummerpladelys.
I venstre side af bagkofangeren er der en lille stige, så man kan træde sikkert op i ladet – sådan skal det bare være.
Schmitz i smalt markedFor Schmitz Cargobull, der har leveret den nye citytrailer, har 2009 ikke været et særlig spændende år.
- Samlet set er produktionen gået tilbage med ca. 80 procent i forhold til 2007, der til gengæld var et godt år, siger adm. direktør Kim Aaskov.
Det samlede marked i Danmark-Norge og Sverige har dog de sidste seks måneder været stabilt med gennemsnitlig 205 ny registreringer af trailere inden segmentet.
- Vores andel heraf har de seneste seks måneder ligeledes ligget stabilt på ca. 20 procent, og vi er dermed blandt de markedsførende, siger Aaskov.
Set i forhold til 2007, hvor der i de samme måneder gennemsnitligt blev registreret 734 sættevogne er der dog tale om en drastisk tilbagegang.
- Organisatorisk har vi i Skandinavien som i resten af koncernen været nødsaget til at tilpasse os markedet, siger direktør Kim Aaskov.
Fragtfirma med mange aktiviteterMøibæk Nielsen Fragt ApS blev stiftet tilbage i 1963 af Andreas Møibæk Nielsen. Den nuværende ejer, vognmand Walter Nielsen, overtog forretningen efter sin far i 1989.
Fragtruten, der i Danske Fragtmænds regi hedder Rute 604, går fra Bjerringbro til området oppe omkring Thyborøn. Der beskæftiges ca. tre vogntog på fragtruten, som i runde tal kun udgør 25 procent af vognmandsfirmaets aktiviteter. Møibæk Nielsen tilbyder også totale logistikløsninger for kunderne.
Virksomheden er hjemmehørende i et pænt industrikvarter i den lille by Hem lige uden for Skive. I alt råder virksomheden over ni trækkende køretøjer, seks trailere, tre påhængsvogne samt to kassevogne.
Der er i alt tilknyttet 12 medarbejdere til fragt- og vognmandsfirmaet.
fba@transinform.com