Grønt transport-bevis på vej
Virksomheder kan i løbet af 2010 frivilligt vælge at lade sig certificere.
Transportvirksomheder vil i løbet af 2010 kunne opnå en certificering som bevis på, at de har en grøn profil. Bag certificeringsordningen står de nye Center for Grøn Transport under Færdselsstyrelsen.
- Der er tale om en frivillig ordning, som skal hjælpe transportsektoren hen mod en grønnere profil, så den kan spare på brændstoffet og dermed CO2-belastningen, siger Michael Helt Knudsen fra Center for Grøn Transport, der præsenterede det nye tiltag for transportinteresserede hos International Transport Danmark i Padborg.
Han peger på, at certificeringsordningen gerne skulle virke som en paraply for mange af de miljøkrav, som transportvirksomhederne møder fra kunderne – herunder de danske kommuner. Center for Grønt Transport skal nemlig også lave anbefalinger for kommunernes transportkøb. Så de to ordninger skulle gerne spille sammen, så kommunerne ved, hvad det betyder, når en transportvirksomhed har fået det grønne stempel.
Michael Helt Knudsen lægger dog ikke skjul på, at der ikke bliver tale om en certificering på højde med ISO-certificeringer.
- Det bliver en enkel opbygning – så simpel som muligt, så det ikke tager for megen tid og resurser i virksomhederne, forklarer han.
IdékatalogSom udgangspunkt kommer ordningen til at omfatte en kortlægning af virksomhedens miljø-situation og -tiltag, en målsætning, en handleplan og en indrapportering af resultaterne.
Ifølge Center for Grøn Transport handler det om at få transportvirksomhederne ti at gå i gang med så mange grønne tiltag som muligt.
- Vi kommer med et idékatalog, der meget ligner de 49 ideer, som DTL har udgivet. Det skal være let og enkelt at komme i gang med, siger Michael Helt Knudsen, der understreger, at virksomhederne også kan komme op med egne ideer – kravet er blot, at miljøtiltagene batter noget.
- Vi kunne godt være kommet op med noget, som er super-ambitiøst, men så ville vi ikke få nogen med, vurderer Michael Helt Knudsen. Dem vi får med nu, er måske de virksomheder, der ikke gør ret meget i miljø, men hvor der i virkeligheden er meget at hente.
Skærpet interesseCenter for Grøn Transport foretager ingen systematisk kontrol af virksomhederne, men udelukkende en stikprøvekontrol. Intentionen med ordningen er ifølge Michael Helt Knudsen, at ”når virksomheden ser frugten af indsatsen, så skal besparelserne nok skærpe interessen for selv at gå i gang”.
Certificeringen kommer til at gælde for et år ad gangen, og når virksomheden indrapporterer de opnåede resultater sammen med en handleplan og en målsætning for året efter, sker certificeringen automatisk for det næste år.
Krav stigerFra deltager-side var der ingen tvivl om, at kravene om en grønnere profil stiger. Og presset kommer fra transportkøberne, der vil kende miljøbelastningen på deres transport – også selv om mange i dag stadig har fokus på prisen.
Her kan en grøn certificering være en øjenåbner for transportkøberne og dermed god reklame for transportvirksomheden, vurderer Center for Grøn Transport, der fortsat arbejder på en udformning af certificeringsordningen, så den kan lanceres en gang efter første kvartal.
Center for Grøn TransportMed etableringen af Center for Grøn Transport har Transportministeriet ønsket at optimere udviklingen af energi- og miljøvenlige transportteknologier.
Center for Grøn Transport, der er tilknyttet Færdselsstyrelsen, skal arbejde med en række konkrete initiativer, der kan bidrage til at reducere CO2-udledningen – herunder energikrav til taxier, energimærkning af varebiler og optimering af aerodynamik for lastbiler med det formål at nedsætte transportsektorens udslip af CO2.
Center for Grøn Transport skal også gennemføre forsøgsprojekter med energieffektive transportløsninger i større skala i samarbejde med erhvervsvirksomheder og kommuner, f.eks. om energieffektive busser i offentlig bustrafik og større flåder af køretøjer.