23948sdkhjf

Rul modulvogntog ud i Europa

ITD ønsker de europæiske transportkorridorer åbnet for for modulvogntog.

ITD ønsker de europæiske transportkorridorer åbnet for for modulvogntog.



ITD’s formand, direktør Mogens Therkelsen, hilser et forslag fra Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen om at åbne op for modulvogntog gennem Tyskland velkommen og henviser til, at danske eksportvognmænd allerede har taget et lille skridt på vejen, da det første modulvogntog kørte fra Danmark til Tyskland i december 2009.

-Tyskland er – som det vigtigste transitland for transport af gods – et rimeligt lukket land for kørsel med modulvogntog. Så lad os holde fast i den åbning, det har givet, at det trods alt kan lade sig gøre at køre så langt som til Hamborg, og bruge det som eksempel til at få lukket op resten af vejen, siger Mogens Therkelsen.

Han tilslutter sig helhjertet Kristian Phil Lorenzens forslag til transportministeren om at få sat gang i dialogen med både EU's og Tysklands transportministre.

Udnytte potentialet

Sverige, Holland og seneste Danmark har gode erfaringer med modulvogntog.

- Men det er klart, at vi først får fuldt udbytte af modulvogntogenes fordele, den dag vi også kan køre dem med eksportvarer sydpå, siger Mogens Therkelsen.

I ITD er man glade for, at der trods alt er lukket op for kørsel et lille stykke ned i Tyskland. Men der er flere udfordringer at tage fat på. I Danmark, Sverige og Holland må man eksempelvis udnytte modulvogntogene til at køre med 60 tons, men fra grænsen til Hamborg må et modulvogntog indtil videre kun veje 40 tons! ITD er løbende i dialog med de hollandske og tyske transportorganisationer.

Fordelene er mange

Ifølge ITD vil hele EU få glæde af, at de længere vogntog får adgang til at køre på de europæiske motorveje. De sparer på miljøet ved at bruge mindre mængde brændstof, og det gavner trafiktrængslen, fordi den transporterede godsmængde er større pr. lastbil. Desuden giver det en bedre transportøkonomi, som også kommer forbrugeren til gode i den sidste ende.

I Sverige og Finland må modulvogntogene køre overalt i landet. I Holland må de køre på udvalgte strækninger. I Danmark må modulvogntogene køre på motorvejene og til få udvalgte områder som transportcentre, havne og enkelte større virksomheder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078