Kommunal spareiver giver bagslag
Langsomme traktorer halser bagefter lastbilerne i snerydningen.
Mange af de nye kommuner har haft travlt med at svinge sparekniven over snerydningen og saltningen af veje og gader. Resultatet har været en ofte pletvis snerydningsindsats, der har voldt trafikanterne – til fods, på cykel eller i bil – mange ærgrelser.
Mange kommuner har indsat traktorer i stedet for lastbiler. Men vognmandsorganisationen DTL mener, at det er et rigtigt dårligt bytte – både kvalitets- og miljømæssigt. Dels fordi de langsomme traktorer ikke kan rydde vejene i samme tempo som lastbilerne. Men problemerne stopper ikke her.
- Traktorer er gode til mange ting, men snerydning – det er ikke deres stærke side. Vi har denne vinter her i Svendborg set eksempler på, at gravemaskiner har skubbet sne længere ind i rabatten, fordi traktorer ikke har kunnet kaste det langt nok væk. Det kan lastbiler, siger Tåsinge-vognmand Kim Vermø, der er kredsformand for DTLs kreds 14.
Samfundsøkonomisk forkertDTL kritiserer også traktorerne, fordi de angiveligt bruger langt mere diesel på at rydde en kilometer vej end en lastbil. Det øger luftforureningen og måske endnu værre udledningen af CO2.
Konsulent Karsten Gade, DTL, peger på, at besparelser på snerydningen kan give bagslag.
- Der er mange trafiksikkerhedsmæssige – og samfundsøkonomiske – omkostninger ved at spare på snerydningsbudgetter. Det er vigtigt, at samfundet holdes i gang med ryddede veje, og det er vigtigt, at vejene er forsvarligt ryddede, så folk kan komme sikkert frem. Til den opgave er lastbilen den klart mest velegnede, også hvis kommuner i enkelte tilfælde mener, at det er billigere at bruge traktorer, siger han.