23948sdkhjf

DI tilfreds med ny vejledning

Færdselsstyrelsen er ved at lægge sidste hånd på en vejledning om de nye regler for cabotagekørsel.

Færdselsstyrelsen er ved at lægge sidste hånd på en vejledning om de nye regler for cabotagekørsel.



Reglerne træder i kraft den 14. maj 2010. Vejledningen er blevet udarbejdet efter anmodning fra DI Transport, der over for styrelsen pegede på en række uklarheder ved de nye regler. Siden EU vedtog de nye regler i november, har det bl.a. været uklart, hvad man mente med ”en tur”. Efter at have konsulteret EU-Kommissionen har Færdselsstyrelsen slået fast, at en cabotagetur godt kan have flere læsse- eller lossesteder.

- For os har det været vigtigt, at reglerne er klare og ens i hele EU, derfor er vi tilfredse med, at en tur f.eks. også godt kan være en distribution af varer til flere forskellige steder,

siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack.

Det grundlæggende princip for de nye regler er, at man må køre tre cabotageture på syv dage efter en international transport. Det princip erstatter det tidligere begreb om lejlighedsvis, midlertidig kørsel. Et begreb der blev fortolket uens i de forskellige EU-lande.

- Det har været helt grundlæggende for os, at vi nu får ens regler i EU, så vi kan rydde op i de mange nationale særregler. Det er en væsentlig regelforenkling for den internationale vejgodstransport, siger Rune Noack. Samtidigt er de nye regler meget nemmere at håndhæve, og vi forventer, at reglerne bliver genstand for en effektiv kontrol i Danmark, så vi kan komme eventuel ulovlig cabotage til livs.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094