DI Transport vil fremtidssikre det digitale kontrolapparat
Brancheorganisation opfordrer EU-Kommissionen til at sikre den digitale fartskriver, myndighedernes kontrolsystemer og lovgivningen passer til fremtiden.
Kommissionen har indledt et servicetjek af reglerne om det digitale kontrolapparat.
DI Transport ønsker en fremtidssikring af det digitale kontrolapparat og peger på brugervenlighed og optimalt samspil med andet elektronisk udstyr som fx navigation og flådestyring som nogle af de centrale høringstemaer.
En arbejdsgruppe med medlemsvirksomheder hos DI Transport har i denne uge sat sig sammen for at komme med indspil til EU-høringen. Det digitale kontrolapparat findes i dag i mere end 1,5 mio. køretøjer i EU. Antallet af køretøjer med digitalt kontrolapparat vil blive øget betydeligt, når det digitale kontrolapparat fra juni 2010 bliver obligatorisk i en række lande uden for EU.
- Det siger sig selv, at egenskaber og udviklingspotentiale for det digitale kontrolapparat er en milepæl for fremtidens vejtransport. Det er afgørende, at producenter og transportvirksomheder i fællesskab arbejder på at fremtidssikre det digitale kontrolapparat. Vi har taget hul på arbejdet og er i gang med at sætte konkrete forslag på papir, siger chefkonsulent Anne Mette Koch Bangsgaard.
Kommissionens høring løber frem til den 1. marts.