23948sdkhjf

Hug til radikal kilometerafgift

Dansk Industri mener radikalt forslag om en kilometerafgift sparker helt ved siden af bolden.

Dansk Industri mener radikalt forslag om en kilometerafgift sparker helt ved siden af bolden.



Skatteministerens udskydelse af den grønne kørselsafgift har givet oppositionen ondt i den grønne samvittighed. Man mener simpelthen ikke, at Danmark kan vente 8-10 år på en intelligent kørselsafgift, fordi vejtransporten bør bidrage til CO2-reduktioner her og nu.

Senest har Det Radikale Venstre foreslået, at der indføres en kilometerafgift, der simpelthen baseres på aflæsning af motorkøretøjers kilometertæller.

I Dansk Industri skyder erhvervspolitisk konsulent Rune Noack forslaget ned.

- Det radikale forslag sparker helt ved siden af bolden. Afgifterne for lastbiler blev mere end fordoblet med forårspakken, og hvis der oveni kommer endnu flere transportafgifter, vil det forringe dansk erhvervslivs konkurrenceevne og i værste fald koste arbejdspladser, siger Rune Noack, der påpeger:

- Erfaringerne fra Tyskland er, at mauten ikke har nogen effekt på klimaet og den flytter ikke gods over på skinner eller skib. Derfor er det ikke nogen klimaafgift. De radikale skulle hellere indføre tilskud til køb af mere miljøvenlig lastbiler og partikelfiltre, der vil have en målbar effekt på miljøet. Forhøjelsen af afgifterne på benzin og diesel er helt hen i vejret. Det øger grænsehandlen, skævvrider konkurrencen og giver en fordel til udenlandske lastbiler, der kan tanke i udlandet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078